Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/103315
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Nikitinaitė, Lina
Title: Tarpkultūrinės kompetencijos aspektai: neverbalinės komunikacijos reikšmė mokymosi procese
Other Title: Aspects of intercultural competence: the significance of non-verbal communication in the learning process
Is part of: Socialinis ugdymas, 2019, t. 51, nr. 1, p. 76-82
Date: 2019
Keywords: Neverbalinė komunikacija;Kūno kalba;Mokymosi procesas;Tarpkultūrinė kompetencija;Non-verbal communication;Body language;Learning process;Intercultural competence
Abstract: Šiame straipsnyje nagrinėjama neverbalinė komunikacija mokymosi procesekaip vienas iš tarpkultūrinės kompetencijos aspektų, kadangi neverbalinė kompetencija lydi ir papildo verbalinę komunikaciją bei atskleidžia tikrąsias mokymosi proceso dalyvių emocijas ir mintis. Bendravimas yra svarbiausias procesas, kuris dominuoja visose gyvenimo situacijose, ypač bendraujant su tarpkultūrinėmis studentų grupėmis. Bet dažnai pamirštama, kad bendraujant svarbūs ne tik žodžiai, bet ir kūnas bei jo kalba. Todėl ignoruojant neverbalinę komunikaciją, praleidžiamas pro akis didžiausias srautas informacijos. Norint to išvengti, pravartu žinoti kūno kalbą bei jos aspektus, nes tik tuomet, supratus bei skyrus daugiau dėmesio neverbalinei komunikacijai, pagerėtų mokymosi proceso efektyvumas.
Learning is quite difficult process for learners but no less difficult for process organizers. During all ages attention was paying just to words said for people who are willing to learn, but nobody paid attention how words is said. In this article all attention is for non-verbal communication, which is giving 93% information in all life situations the same as in learning process and is attendant of verbal communication, which gives 7% information. The research which was done showed that non-verbal communication is very important for students in learning process. More than 80% of respondents said that non-verbal communication is important. In that case non-verbal communication has much bigger impact in behaving process the same as and in learning process. Just very small percent of respondents pointed that they prefer distance learning, which has a lack of non-verbal communication. More over, the biggest amount of respondents said that more information they are giving from the body language than from lips. All in all, it should be paid attention to non-verbal communication not only to verbal communication to make learning process more successful.
Internet: https://doi.org/10.15823/su.2019.51.6
https://hdl.handle.net/20.500.12259/103315
Appears in Collections:Socialinis ugdymas / Social Education 2019, t. 51, nr. 1

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.