Personality traits of students, creativity and perceived vocational future success
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Samašonok, Kristina | ||
Date |
---|
2016 |
Asmens individualūs bruožai yra vieni svarbiausių jo kūrybinių pasiekimų veiksnių. Tyrimo tikslas: ištirti Lietuvos aukštųjų mokyklų studentų kūrybiškumo ir asmenybės bruožų ypatumus, įvertinti jų raišką skirtingo profesinės ateities vertinimo grupėse. Tyrimo metodikos: studentų asmenybės bruožams tirti naudojamas NEO FFI klausimynas (angl. NEO Five Factor Inventory, Costa, McCrae, 1992) pagal ekstraversijos, pritarimumo, sąžiningumo, neurotiškumo ir atvirumo patyrimui skales. Studentų kūrybiškumas tiriamas taikant Asmenybės kūrybiškumo klausimyną (Петрулис, 1988) pagal intuityvumo, fantazijos, polinkio į kūrybiškumą, polinkio į naujumą, lankstumo, originalumo, kritiškumo, inversyvumo ir vaikiškumo subskales. Tyrimo rezultatai turės išliekamąją vertę mokslo diskusijoje apie studentų asmenybės bruožų ir suvokiamo kūrybiškumo komponentų išreikštumą, bei praktinę reikšmę aukštajai mokyklai, ugdant besimokančiųjų kūrybiškumą ir gerinant studijų kokybę.
Personality traits are the strongest predictors of creative achievements. Research objective: to investigate the distinctive features of creativity and personality traits of Lithuanian higher school students and identify their interfaces as well as to evaluate their expression of different vocational future aspirations. Comparative analysis of the estimates of components of students’ creativity and personality traits was carried out using a table of values from Student's t criteria. The analysis of estimates of the interfaces between the components of students’ creativity and personality traits is provided when using the Pearson correlation coefficient. Research methodologies: NEO FFI questionnaire (NEO Five Factor Inventory, Costa, McCrae, 1992) was used to identify the student's personality traits delineated by these scales: extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism and openness. The student's creativity was explored using the Personality creativity questionnaire (Петрулис, 1988) and following these sub-scales of creativity: intuition, fantasy, prone to creativity and innovation, flexibility, originality, criticism, inversion and childishness. Research results will have an enduring value in discussions on the interface between the student's personality traits and the expression of components of perceived creativity, their practical significance for higher schools in developing the learner's creativity and improving the quality of studies.