The integrated technique of the rating of impellent abilities of sprinters at the stage of initial sports specialization
Author |
---|
Baranayeu, Yury |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2020 | 2 | 68 | 79 |
The article discusses problems of sports selection of prospective children in track and field athletics. The article presents results of a longitudinal study of athletic sprinters in the age range of 12–14 years. The research goal is to provide a scientific basis for predicting motor abilities of sprint athletes at the stage of initial sports specialization. The object of research – educational and training process of short distance runners at the stage of initial sports specialization. The specific scientific methodology of this study is presented by research methods that provide reliable empirical material and its primary processing (analysis of scientific and methodological literature, questionnaires, anthropometric measurements, control and pedagogical tests, assessment of biological maturity, methods of psychophysiological testing, dermatoglyphic method, method of expert evaluation, methods of mathematical statistics). For the first time, a complex method of predicting the motor abilities of young runners at short distances was developed and tested. For the purpose of revealing the effectiveness of the developed method, a formative pedagogical experiment was carried out, in which 40 runners for short distances (boys) aged 12 years with normal rate of biological maturation took part. The study was conducted at the “Burevestnik-73” Children’s and Youth Education and Training Center (Vitebsk) and Children and Youth Sports School of Olympic Reserve № 2 of the Belarusian Physical Culture and Sports Society “Dynamo” (Minsk). According to the results of performances during the season 2018–2019 it was noted that the majority (72.56%) of winners and medalists of town, regional and national competitions are athletes from the experimental group with an assessment of the prospects of “above average”, “high”, while sprinters with an assessment of the prospects of “average”, “below average” and “low” in this number were not included. The results of the pedagogical experiment demonstrated the effectiveness of this method. It was noted that an objective assessment of the prospects of young athletes can be obtained only on the basis of comprehensive studies.
Straipsnyje nagrinėjamos perspektyvių vaikų ir paauglių atrankos į lengvosios atletikos vaikų ir jaunimo sporto mokyklas problemos. Darbe pateikiami 12–14 metų amžiaus bėgikų sprinterių ilgalaikių tyrimų rezultatai. Darbo tikslas – mokslinis bėgikų sprinterių motorinių gebėjimų prognozavimo pagrindimas ankstyvosios specializacijos etapu. Tyrimo objektas – trumpųjų nuotolių bėgikų treniruočių procesas pradinės sporto specializacijos etapu. Mokslinę šio tyrimo metodologiją sudaro tyrimo metodai, teikiantys patikimą empirinę medžiagą ir jos pirminį apdorojimą. Taikyti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketavimas, antropometriniai matavimai, psichofiziologinio testavimo metodai, biologinės brandos vertinimas, dermatoglifikos (odos piešiniai), matematinės statistikos metodai. Buvo parengta ir aprobuota kompleksinė jaunųjų trumpųjų nuotolių bėgikų motorinių gebėjimų prognozavimo metodika. Siekiant įvertinti parengtos metodikos veiksmingumą, buvo vykdomas pedagoginis eksperimentas, kuriame dalyvavo 40 normalios biologinės brandos berniukų, trumpų nuotolių bėgikų, kurių amžius buvo 12–14 metų. Tyrimai buvo atlikti Vitebsko ir Minsko olimpinės pamainos rengimo vaikų ir jaunimo sporto mokyklose. Apibendrinus eksperimente dalyvavusių vaikų sporto rezultatus 2018–2019 m. nustatyta, kad dauguma (72,56 %) miestų, srities ir respublikos varžybų nugalėtojų ir prizininkų sudarė jaunieji sportininkai, dalyvavę eksperimentinėje rengimo programoje, o jų parengtumas buvo įvertintas kaip „aukštesnis nei vidutinis“ ir „aukštas“. Sprinteriai, kurių fizinio parengtumo perspektyvumas buvo įvertintas kaip „žemesnis nei vidutinis arba „žemas“, tarp nugalėtojų ir prizininkų nepateko. Pedagoginio eksperimento rezultatai parodė taikytos rengimo metodikos veiksmingumą. Pažymėtina, kad jaunųjų sportininkų perspektyvumą galima įvertinti tik kompleksinių tyrimų būdu.