Negatyvumas Lietuvos prezidento rinkimų kampanijose : mobilizuoja ar demobilizuoja rinkėjus?
Date |
---|
2008 |
Pastaruoju metu Lietuvoje gana daug diskusijų kyla dėl didėjančio negatyvių žinių srauto žiniasklaidos pranešimuose, negatyvaus politinių kampanijų pobûdžio ir šio negatyvumo reikšmingumo piliečių valdžios institucijų vertinimui bei įtakos rinkimų rezultatams. Vakarų mokslininkų tyrimai siûlo dvi viena kitai prieštaraujančias hipotezes, aiškinančias negatyvumo reikšmę rinkëjų elgesiui. Mobilizacinës hipotezës šalininkai yra linkę sureikšminti negatyvumą ir teigia, kad jis suaktyvina piliečius bei rinkëjus. Šios hipotezës šalininkų oponentai mano, kad negatyvus žinių ir reklamų pobûdis kenkia politiniam efektyvumui ir slopina rinkëjų aktyvumą. Šio straipsnio tyrimo objektas – negatyvumo raiška dviejose Lietuvos prezidento rinkimų kampanijose ir galima negatyvumo įtaka rinkimų rezultatams. Straipsnio tikslas yra, apžvelgiant svarbiausius Vakarų mokslininkų atliktus negatyvumo rinkimų kampanijose tyrimus ir negatyvumui tirti taikomus metodus, išsiaiškinti, kokios negatyvumo formos ir kaip gali paveikti rinkëjų elgesį, bei ištirti, kaip dažnai įvairių formų negatyvaus pobūdžio informacija naudojama analizuojamų Lietuvos prezidento rinkimų kampanijose. Be to, straipsnyje siekiama apsvarstyti, koks gali bûti negatyvumo poveikis aptariamų rinkimų rezultatams.[...].
As D. Swanson and P. Mancini with other scholars state, political campaign communication is in the process of Americanization. Regardless cultural, historical, institutional differences of the countries, many changes in election campaigns have similarities. Negativity in election campaigns is one of the issues under the recent scholarly debates. Negative campaigning is growing in popularity not only in USA. The same trend is visible in Lithuania as well. This article reviews the issue of negativity in election campaigns in academic literature, and presents some data from Lithuanian Presidential campaign analysis. It concentrates on the types of negativity and their effect on election results. Three types of negativity in election campaigns are identified: attack advertisements, cynical news, and fear arousing messages. All they are directed towards two groups of voters – undecided and supporters – aiming at reducing the voters’ confidence in candidates, and persuade voters of the opponent to their followers camp.[...].