Ikimokyklinio ugdymo pedagogų psichologinis atsparumas ir streso įveika
Author | Affiliation |
---|---|
Juškevičienė, Jurgita | |
Date | Start Page | End Page |
---|---|---|
2022 | 90 | 90 |
Įvadas. EURYDICE, (2021) atliktu tyrimu, žemą streso lygį patiria 53 proc. pedagogų, tačiau aukštas arba labai aukštas streso lygis būdingas 47 proc. pedagogams. Pedagogų patiriamas profesinis stresas tampa išbandymu jų sveikatai, darbingumui, ugdymo institucijos veiklos kokybei, organizacijos vidinei kultūrai (Alifanovienė ir kt., 2017). Ikimokyklinio ugdymo pedagogai psichologinį distresą patiria statistiškai reikšmingai dažniau, nei dirbantys mokyklose (Jurkienė, 2020). Psichologinis atsparumas mažina neigiamą streso poveikį ir skatina adaptaciją (Wagnild & Young, 1993). Psichologinis atsparumas teigiamai susijęs su į problemą nukreipta streso įveikos strategija, o mažesnį atsparumą turintys asmenys naudoja vengimo ar į emocijas nukreiptas streso įveikimo strategijas (Maddi, 2006). Ikimokyklinio ugdymo Lietuvos pedagogų atsparumas ir streso įveika yra mažai tyrinėti. Tyrimo tikslas- ištirti ikimokyklinio ugdymo pedagogų psichologinio atsparumo ir streso įveikos sąsajas. Tyrimo metodai. Tyrime dalyvavo 100 ikimokyklinio ugdymo pedagogų. Tyrime naudojamos metodikos: „Atsparumo skalė“ (Resilience scale, Wagnild &; Young, 1993, 2016) (Cronbach alfa α= 0,943) ir „Patobulintas keturių faktorių streso įveikos klausimynas“ (Grakauskas, Valickas, 2010) (Cronbach alpha 0,754- 0,834). Tyrimo rezultatai. Ikimokyklinio ugdymo pedagogų atsparumas yra vidutinio lygio. Pedagogai labiau linkę naudoti į problemą nukreiptą streso įveikos strategiją, kiek mažiau būdingos socialinės paramos ir vengimo streso įveikos strategijos, mažiausiai būdinga emocinės iškrovos streso įveikos strategija. Naudojant neparametrinį Kruskal-Wallis kriterijų buvo nustatyta, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogų atsparumas statistiškai reikšmingai nesiskiria pedagoginio darbo stažo ir pedagoginės kvalifikacijos kategorijoje. Taip pat nebuvo nustatyta pedagogų streso įveikos strategijos reikšmingų skirtumų pagal pedagoginio darbo stažo ir pedagoginės kvalifikacijos kategorijoje. Nustatytos ikimokyklinio ugdymo pedagogų psichologinio atsparumo teigiamos reikšmingos sąsajos su problemų sprendimo streso įveika ( r= 0,464; p< 0,00), socialinės paramos streso įveika (r= 0,268; p< 0,05) ir vengimo streso įveika (r= 0,247; p< 0,01). Remiantis tyrimo rezultatais svarbu tirti ir taikyti prevencines priemones, siekiant stiprinti ikimokyklinio ugdymo pedagogų psichologinį atsparumą.