Studentas, turintis negalę : socioedukacinis ir demografinis profilis
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Šiaulių universitetas | ||
Date |
---|
2007 |
Straipsnyje analizuojamas negalių turinčių asmenų studijų Lietuvos aukštosiose mokyklose socioedukacinis demografinis portretas. Buvo keltas tyrimo klausimas: kiek neįgalių asmenų studijuoja aukštosiose mokyklose, kokiomis savybėmis jie pasižymi (pagal mokyklas, pagal studijų programas, pagal sutrikimus ir pan.)? Išsamiai pristatoma atlikto tyrimo metodologija ir tyrimo rezultatai. Analizuojamos besimokančių neįgaliųjų studijos Lietuvoje ir užsienyje (situacija, tyrimai ir tendencijos), akcentuojama neįgalių studentų registravimo ir apskaitos problematika, pristatomas studentų, turinčių negalę, demografinis profilis pagal tris demografinių kintamųjų grupes (bazinė demografinė neįgalaus studento charakteristika, negalės demografinė charakteristika ir socioedukacinė neįgalių studentų demografinė charakteristika). Tokiu būdu tyrime buvo ne tik atsakyta į klausimą, kiek neįgalių studentų studijuoja, tačiau ir identifikuotos jų socialinė, edukacinė bei demografinė charakteristikos.
At the request of the Lithuanian Ministry of Education and Science for the first time in Lithuania research at a national level was carried out during the academic year 2005-2006. The purpose of the research was to answer the following questions: How many students with a disability are currently studying in higher education institutions? What are the psychological characteristics of students with a disability? In Lithuania, as in other counties, we are faced with the problem of an absence of statistical data about students with a disability in higher education institutions. There is no data base or unified data collection system at the national level. Data is collected by the Statistics Department, Lithuanian Association of Higher Education Institutions to Organize Admissions (LAHEI OA), researchers, the Lithuanian Students Union and higher education institutions themselves. However, the collection of data and accordingly information about persons with a disability remains rather limited, segmented and non-systematized. There is a shortage of explicit data about the students with a disability, the type of disability and their needs; there is no institutional policy, strategy or services to support students with disabilities. As there is no systematized data base in Lithuania and the general sample of students with a disability is unknown, all higher education institutions in Lithuania were approached.[...].