Образні схеми антропоморфної метафори в українських загадках
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Тимченко, Олександра |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2010 | 3 | 2 | 274 | 281 |
Straipsnyje pateikiamas realybės kodavimo mechanizmas per antropomorfines meta foras ukrainietiškose mįslėse. Žmogaus ir jo gyvenimo savybės perkeliamos ant realybės objektų, atsižvelgiant į kalbėtojo patirties žinias. Tyrimas patvirtina žmogaus semanti nės sferos esminį vaidmenį ukrainiečių mįslių kodavimo procese. Taip pat straipsnyje apibrėžiami kiti žmogaus semantinės sferos komponentai, kurie yra naudojami mįslėse, koduojant gamtos reiškinius, augalus, gyvūnus ir daiktus. Autorius pateikia vaizdingas žmogaus semantinės sferos schemas: ,,kūnas yra konfigūracija“, ,,šeima – tai visuma su santykiais, hierarchija ir panašumais tarp jos narių“, ,,gyvenimas – tai buvimas“, ,,gyvenimas – tai veikla“, ,,mirtis yra nebuvimas“, ,,mirtis yra neveikimas/poilsis”. Šios schemos koreliuoja su daiktų dalių konfigūracijos įvaizdžiais, augalų ir gyvūnų išvaizda, gamtos reiškinių ryšiais ir panašumais, pačiais augalais, gyvūnais, daiktais ir jų panaudojimu
The article is devoted to an analysis of the encoding mechanism of the reality through anthropomorphic metaphors in the Ukrainian folk riddles. The features of a human being and his life are projected onto the peculiarities of the objects in reality according to experiential knowledge of the speakers. The research proves the crucial role of the human semantic sphere in the encoding of Ukrainian riddles and determines other components of the human semantic sphere which are used in the riddles encoding the natural phenomena, plants, animals and things. The imagery schemes of the human semantic sphere are such: “a body is a configuration”, “a family is a whole with relation, hierarchy and similarity between its components”, “life is existence”, “life is activity”, “death is nonexistence”, “death is inactivity/rest”. These schemes correlate with the images of the configuration of the object parts, appearance of the plants and animals, connection and similarity between the natural phenomena, the plants, the animals, the things and functional use of the last.