Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/109700
Options
Mokykloje dirbančių specialistų brėžiamų problemų eskizas pedagoginėje-psichologinėje erdvėje
Type of publication
Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Author(s)
|
|
Valeckienė, Džiuginta
|
Klaipėdos universitetas
|
|
|
Title
Mokykloje dirbančių specialistų brėžiamų problemų eskizas pedagoginėje-psichologinėje erdvėje
Other Title
The issue draft of school professionals in pedagogical and psychological sphere
Publisher
Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
Date Issued
2008
Extent
p. 31-50, 104-123
Is part of
Socialinis ugdymas : mokslo darbai. Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2008, Nr. 5 (16)
Field of Science
Keywords
-
Pedagoginės, socialinės ir psichologinės problemos
-
Socialinės pedagoginės psichologinės pagalbos mokykloje komanda
-
Pedagoginė – psichologinė pagalba
-
Socialinė pedagoginė pagalba
-
Pedagoginė pagalba
-
Psichologinė pagalba
-
Specialioji pedagoginė pagalba
-
Pedagogical and psychological and social matters
-
The team of social pedagogical psychological assistance
-
Pedagogical assistance
-
Psychological help
-
Special pedagogical help
Abstract
This article is focused on investigation of professionals who work at school activity dealing with pedagogical and psychological student problems. The specialists are the following: social educators, psychologists, speech therapy people, special pedagogues as well as teacher assistants. In fact, having employed 376 replies of the mentioned ones above it turned out that there exists a team dealing with pedagogical and psychological and social matters in schools. It concentrates on solving such troubles as student reluctance to study, their interrelational conflicts, lesson skipping, etc. A prevailing phenomenon is an individual level between a pupil and a worker, though, for it to be effective eligible working conditions and means should be a must.
Šiame straipsnyje analizuojama mokykloje dirbančių specialistų – socialinių pedagogų, psichologų, logopedų, specialiųjų pedagogų bei mokytojų padėjėjų veikla, sprendžiant pedagogines – psichologines mokinių problemas. Apklausus 376 specialistus išsiaiškinta, jog mokykloje sukurta pedagoginių – psichologinių – socialinių problemų sprendimo komanda dažniausiai spendžia mokinių nenoro mokytis, mokinių tarpusavio konfliktų, pamokų nelankymo problemas. Specialistai su mokiniais dažniausiai dirba individualiame lygmenyje, tačiau darbo efektyvumui užtikrinti reikėtų užtikrinti tinkamas darbo sąlygas ir priemones.
Is Referenced by
Type of document
type::text::periodical::journal::contribution to journal::journal article::research article
ISSN (of the container)
1392-9569
Other Identifier(s)
VDU02-000064268
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
google-scholar
Check