Nuovargio, depresijos ir nerimo reikšmė mokymosi internetu motyvacijai
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Rimašiūtė-Knabikienė, Romualda | ||
Date | Start Page | End Page |
---|---|---|
2023 | 28 | 29 |
URI | Access Rights |
---|---|
Leidinys | Viso teksto dokumentas (atviroji prieiga) / Full Text Document (Open Access) |
https://hdl.handle.net/20.500.12259/253280 |
Tyrimai rodo, kad vidinė mokymosi motyvacija susijusi su geresniais mokymosi rezultatais ir didesniu pasitenkinimu mokymosi procesu, o išorinė motyvacija – su didesniu streso lygiu (Xiaobin, 2021). Mokymosi internetu motyvacijos klausimas ypatingai svarbus, atsižvelgiant į statistiškai reikšmingą nerimo ir depresijos (Lawrence, Garcia, Stewart, Rodriguez, 2021) bei lėtinio nuovargio (Escudero‐Castillo, Mato‐Díaz, Rodriguez‐Alvarez, 2021) padidėjimą po koronaviruso pandemijos. Naujausi tyrimai rodo, kad savijauta prognozuoja, ar besimokantysis atliks mokymosi programuoti pratimą (Zatarain Cabada, Barrón Estrada, Ríos Félix, Alor Hernández, 2020). Visgi nepakankamai ištirta, kaip besimokančiojo psichikos sveikata yra susijusi su mokymosi motyvacija. Neaišku, kaip susiję užsitęsusios emocinės būsenos ir konkretūs mokymąsi skatinantys veiksniai. Remiantis ankstesniais tyrimais, keliama prielaida, kad vidinė motyvacija gali sustiprinti entuziazmą, kuris yra priešingas depresijai, nerimui ar nuovargiui (Ninaus, Moeller, McMullen, Kiili, 2017; Hong, Hwang, Tai, Lin, 2017), o išorinė motyvacija, ypač, bausmės baimė, gali sustiprinti nerimą (Xiu, Thompson, 2020). Ilgą laiką didėjantis nerimo lygis gali sukelti depresiją, kurią lydi nuovargis. Šiuo tyrimu siekiama nustatyti sąsajas tarp depresijos, nerimo, nuovargio ir mokymąsi skatinančių veiksnių nuotoliniu mokymusi grįstame ugdyme. Tyrime dalyvavo 444 pilnamečiai asmenys (145 vyrai, 299 moterys), 189 iš jų studijavo internetu kompiuterinį programavimą, kiti (255) studijavo internetu socialinius mokslus. Tyrime naudoti instrumentai: Mokymąsi skatinančių veiksnių klausimynas (Law et al., 2010), Paciento sveikatos klausimynas-9 (PHQ-9; Kroenke et al., 2001), Generalizuoto nerimo sutrikimo skalė (GAD-7; Spitzer et al., 2006), Daugiamatis nuovargio inventorius (MFI-20; Smets et al., 1995). Daugialypės regresinės analizės rezultatai parodė, kad besimokančiųjų kompiuterinio programavimo internetu vidinės motyvacijos veiksnys - individualus požiūris ir lūkesčiai prognozavo sumažėjusį bendrą nuovargį. SEM analizė parodė, kad vidinės motyvacijos veiksnys - tikslai, keliantys iššūkius, statistiškai reikšmingai numato mažesnį protinį nuovargį, o protinis nuovargis statistiškai reikšmingai prognozuoja depresiją ir nerimą. Šis tyrimas buvo analitinis – skerspjūvio, be to, duomenys buvo renkami pandemijos metu, todėl ateityje būtų svarbu tirti nuovargio, depresijos, nerimo ir mokymąsi skatinančių veiksnių sąsajas, atliekant longitudinį tyrimą po-pandeminiu laikotarpiu.