Dirbtinio intelekto (CHAT GPT) naudojimo aukštajame moksle naudos ir žalos vertinimas kritiniam studentų požiūriui
Author | Affiliation |
---|---|
Vanagas, M. K. | |
Date | Start Page | End Page |
---|---|---|
2024 | 251 | 254 |
URI | Access Rights |
---|---|
Konferencijos leidinys | Viso teksto dokumentas (atviroji prieiga) / Full Text Document (Open Access) |
https://hdl.handle.net/20.500.12259/273969 |
Temos aktualumą sąlygoja Chat GPT globalūs iššūkiai aukštojo mokslo kontekste ir jautrumas studentų požiūriu, nes dažnas slepia naudojimąsi Chat GPT, daugiau įvertinant šios technologijos naudą nei žalą. Chat GPT naudojimas eksponentiškai auga globaliu mastu kaip pagrindinis dirbtinio intelekto įrankis. Dėl šios technologijos itin didelio naudojimo mąsto aukštajame moksle yra susiduriama su potencialiais globaliais iššūkiais tampančomis spręstinomis problemomis [4; 9]. Tyrėjas [3] pabrėžia Chat GPT uždraudimą ir griežtas sankcijas studentams, naudojant šią dirbtinio intelekto technologiją ugdymo ir studentų savarankiško mokymosi procese. Pavyzdžiui, Italija pirmoji susirūpino galimais duomenų apsaugos pažeidimais ir kitais pavojais, ir laikinai uždraudė naudoti pokalbių robotą Chat GPT. Jos pavyzdžiu pasekė ir Ispanija. Vilniaus universiteto (VU) Matematikos ir informatikos fakulteto docentas, dirbtinio intelekto ekspertas Linas Petkevičius pabrėžia, jog Chat GPT naudingas tik ekspertui, patyrusiam darbuotojui, nes jaunam žmogui arba tokiam, kuris tik įeina į tam tikrą naują sritį, patikrinti, kaip yra sugeneruota informacija, ar joje viskas gerai, ar nepraleistos svarbios detalės, bus labai sudėtinga [5]. Svarbu akcentuoti ir tai, jog ChatGPT naudojama ne pati naujausia informacija. Verta paminėti ir tokius iššūkius, kaip dėstytojų apmokymas aptikti dirbtinio intelekto sugeneruotą tekstą, sukurti ir priskirti tinkamas užduotis studentams, sumažinant tikimybę, kad Chat GPT atsakys į klausimus [7] ir studentas nebus įsisavinęs studijų medžiagos. Autoriai [1; 2; 4; 6 ir kiti], analizuojantys skirtingus ChatGPT naudojimo aspektus aktualizuoja daugelį probleminių klausimų, tačiau mokslinėse diskusijose stinga nagrinėjimai temai tyrimų nacionaliniame, tarptautiniame kontekste, kas suponuoja temos tyrinėjimo naujumą, keliant probleminį klausimą – koks studentų, dėstytojų požiūris į dirbtinio intelekto (Chat GPT) naudojimo aukštajame moksle naudą ir žalą?