Mokėjimo spręsti problemas įtaka asmenybės atsakingumo savybės ugdymui ir raiškai
Author |
---|
Pocevičienė, Rasa |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2001 | 54 | 129 | 134 |
Didėjant atsakingumo, kaip vienos iš bazinių asmenybės savybių, svarbai, vis aktualesnė tampa efektyvių jo ugdymo būdų paieška. Remiantis literatūros ir mūsų atliktų tyrimų rezultatų analize, šiame straipsnyje atskleidžiamas asmenybės atsakingumo ir mokėjimo spręsti problemas išsivystymo lygio tarpusavio priklausomybės ryšys. Mokėjimo spręsti problemas ugdymas galėtų būti vienas iš efektyvių atsakingumo, ypač procesualinio jo komponento, ugdymo būdų pradinėse klasėse.
There are two main moral values, which are necessary for healthy personal development, for caring interpersonal relationships and for society in common. These values are respect and responsibility, especially the responsibility as the morality of giving. Our investigation has shown that there is a link of direct dependency between person’s responsibility and the abilities she has (such as ability to make a decision, to know the situation and oneself, to realize the decision in the best way and in time, to have a will to do this to the end and so on). So it is possible to develop the person s abilities, especially the ability to solve problems, with the aim of developing responsibility, as a feature of the person’s character