Global collaboration for the emerging English foreign language teacher competence development
Author |
---|
Ratniece, Inta |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2013 | 15 | 1 | 168 | 176 |
European higher education by global collaboration should encourage researching and sharing practice for professional competence development in teacher education thus making a vital contribution in realising a Europe of knowledge that is highly creative, innovative and above all equity by intergenerational solidarity focused on. The emerging English as a foreign language teachers develop their professional competence better if they participate in global collaboration by informal studies involving global teaching/learning issues, which promote their professional competence thanks to Millennium Goals’ researching. Materials and methods: analysis of theoretical sources. Analysis of data change dynamics was performed and an assessment and generalization of results was conducted by using statistical methods, based on a data correlation study and with the help of the software for quantitative mathematical statistics SPSS 17.0 (Statistical Package for Social Sciences). Results: global learning discussed in master classes, lectures, case studies in schools, local community of the Project Intensive Programme host country, text books for learning English compared. Conclusions: global collaboration by intergenerational solidarity brings valuable knowledge needed for professional competence development on teaching/learning due to inclusion of global learning.
Europos aukštasis mokslas, bendradarbiaujant globaliniu lygiu, turėtų paskatinti mokytojų profesinių kompetencijų tobulinimo tyrimus ir dalijimąsi patirtimi. Tai būtų indėlis į europinį žinių suvokimą – kūrybišką, inovatyvų ir, svarbiausia, nešališką bei susijusį su kartų bendradarbiavimu. Pradedantieji anglų, kaip užsienio kalbos, mokytojai daug labiau tobulina savo profesines kompetencijas, jei per neformalias studijas dalyvauja globaliniame bendradarbiavime; šios studijos apima globalinio mokymo(si) problemas, padedančias ugdyti mokytojų profesines kompetencijas Tūkstantmečio tikslų(Millennium Goals) tyrimų dėka. Medžiaga ir metodai: analizė ir teorijos šaltiniai. Naudojantis statistiniais duomenimis, duomenų koreliacija paremtais metodais ir kiekybinės matematinės statistikos programa SPSS 17.0 (Statistical Package for Social Sciences), buvo atlikta duomenų pokyčių dinamikos analizė, rezultatai įvertinti ir apibendrinti. Rezultatai: globalinis mokymasis specialistų paskaitose, faktų aptarimas mokyklose bei Intensyvių programų projektą vykdančių šalių vietinėse bendruomenėse, anglų kalbos vadovėlių lyginimas. Išvados– globalinis kartų bendradarbiavimas suteikia profesinės kompetencijos tobulinimui reikalingų žinių.