Autoįvykių su laukiniais gyvūnais Alytaus, Kauno ir Panevėžio rajonų miškingų kelių ruožuose 2019 –2020 m. analizė
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2022 | 19 | 749 | 754 |
Didelę Lietuvos kraštovaizdžio dalį sudaro ūkininkų dirbami laukai ir miško masyvai, kuriuose gyvena įvairūs stambūs ir smulkūs žinduoliai. Šį kraštovaizdį skaido įvairaus naudojimo intensyvumo keliai. Kelių tiesimas per miškus ir ūkininkų laukus kelią pavojų natūraliomis gyvūnų buveinėms, didina automobilių susidūrimo su laukiniais gyvūnais tikimybę. Tyrimui atlikti pasirinkti Alytaus, Panevėžio ir Kauno rajonų keliai, kadangi juose vyrauja įvairus kraštovaizdis. Ištirtas autoįvykių su gyvūnais dažnumas, išskirtos kelio ruožų atkarpos, kuriose autoįvykių su gyvūnais nutinka daugiausia, įvertinti saugumo reikalavimai kelio ruožuose, identifikuotos pagrindinės gyvūnų rūšys, patenkančios į autoįvykius, taip pat nustatyti pagrindiniai veiksniai, kurie lemia nelaimingus atsitikimus keliuose su gyvūnais. Atliekant šį tyrimą buvo analizuojama mokslinė literatūra, Valstybinės miškų urėdijos, Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenys, vizualiai įvertintos avaringiausios kelio ruožų atkarpos, ieškoma priklausomybių tarp kraštovaizdžio ir nelaimingų autoįvykių su laukiančias gyvūnais dažnumo. Ištyrus avaringiausias Alytaus –129, Panevėžio –A2 ir Kauno 140, 232 kelio ruožo atkarpas nustatyta, kad daugiausiai įvykių fiksuojama, ten kur tolygiai pasiskirsto ūkininkų dirbami laukai ir miško masyvai. Pagrindinė nelaimingų atsitikimų keliuose su gyvūnais priežastis –jų migracija iš saugių buveinių tankiuose miškuose ar krūmynuose į ūkininkų laukus, siekiant patenkinti mitybos poreikius. Nepaisant to, kad iš visų kanopinių labiausiai prisitaikantis prie žmogaus veiklos gyvūnas –europinė stirna, nustatyta, jog ji, deja, dažniausiai ir nukenčia keliuose.
Lithuania is a country dominated not only by farmland, but also by forests, which are home to a variety of large and small mammals. This landscape is fragmented by roads of varying intensity of use. The construction of roads through forests and farmers' fields endangers the natural habitats of animals and increases the likelihood of car collisions with wildlife. The roads in Alytus, Panevėžys and Kaunas districts were chosen for the study because of their diverse landscapes. The frequency of accidents with animals was investigated, the sections of the road where most accidents with animals occur were identified, the safety requirements on the road sections were assessed, the main animal species involved in accidents were identified, and the main factors contributing to accidents with animals on the roads were identified. This research involved the analysis of scientific literature, analysis of VMU data, analysis of data from the Lithuanian Road Directorate, visual assessment of the most accident-prone sections of the road, and a search for correlations between the surrounding landscape and the frequency of accidents. The analysis of the most accident-prone sections of the Alytus -129, Panevėžys -A2 and Kaunas 140, 232 road sections showed that the highest number of accidents was recorded where farmers' fields and forest masses were evenly distributed. The main cause of road accidents involving animals is their migration from safe habitats in dense forests or scrubland to farmers' fields because their nutritional needs. Despite the fact that the European roe deer is the most adaptable of all ungulates to human activity, it has been found that it is unfortunately the most common species road casualty.