Mokytojų savikūros raida reversinės mentorystės procese
Author | Affiliation |
---|---|
Augustinienė, Aldona | |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2014 | 7 | 194 | 203 |
Straipsnyje nagrinėjamas mokytojų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo veiksnys - reversinės mentorystės procesas, skatinantis savikūros refleksiją (Baxter Magolda, 1998, 2004, 2008, 2009, 2010) ir autentiškų, brandžių santykių su kitais žmonėmis vystymą. reversinės mentorystės charakteristikos, ypač abipusis mentoriaus ir globotinio mokymasis, padeda patyrusiam soecialistui tobulėti ir suvokti, kokių gebėjimų poreikio jis nepastebėjo ar net nedrįsopripažinti jų neturįs (Clutterbuck, 2011). Atliekant tyrimą siekiama atskleisti reversinės mentorystės galimybes mokytojų savikūros ir reversinės mentorystės konsepcijų aspektai; antroje straipsnio dalyje pateikiama tyrimo metodika ir kokybinė tyrimo dalyvių - mokytojų mentorių apklausos turinio analizė ir diskusija.
In the context of prevailing variety of mentoring skills it is reasonable to speak not only about mentor competence and the relations with a mentee, but also to analyze a relevantly new aspect of mentoring - reverse mentoring which may be directed towards the self-authorship process of an experienced teacher mentor. the main task of the research is to reveal the reverse mentoring possibilities for the development of self authorship of an experienced teacher. The first part of the research paper deals with theoretical analysis of self-authorship and reverse mentoring concepts, the second part presents research instruments, qualitative analysis of the respondents' written reflections and the discussion. The research findings demonstrated that the experienced teachers, while being mentors, during reverse mentoring process learned tolerance towards the ideas of the mentees and accepted mentees' insights as the possibility to develop self-authorship skills. The mentors became open in real learning environment, developed a dialogue with their mentees and became more flexible in their padagogical solutions.