Interdisciplinarity of speech and language therapy profession and education
Date | Start Page | End Page |
---|---|---|
2022 | 62 | 63 |
Pristatomo tyrimo tikslas yra išanalizuoti logopedijos mokslo ir profesijos tarpdisciplininę prigimtį, kuri akcentuojama moksliniuose šaltiniuose ir tarptautiniuose dokumentuose, bei atskleisti ryšius tarp profesijos prigimties ir logopedijos studijų programos modelio, kuris buvo sukonstruotas tarpdiscipliniškumo pagrindu Lietuvoje. Logopedijos srities tyrimo objektas yra kalbėjimas ir kalba kartu su žmonių komunikacija ir pažinimu bei socialinėmis sąveikomis, kurios vaidina svarbų vaidmenį (Mayer-Crittenden et al., 2013). Kalbėjimo ir kalbos tarpdisciplininę prigimtį pabrėžia mokslininkai, kurie reikšmingai prisidėjo prie šios srities tyrimų plėtojimo (ibid.; Lowie et al., 2009). Tiriant kalbėjimo ir kalbos sutrikimus, svarbu gebėti nustatyti, kur slypi sunkumai. Tai ne tik kalbiniai komponentai, į kuriuos privalome atsižvelgti, bet ir neurologiniai, anatominiai, fiziologiniai, kognityviniai, socialiniai ir pragmatiniai aspektai, kurie yra glaudžiai susiję (ibid.). Tarptautiniuose dokumentuose (ASHA, 2007; ESLA, 2019) edukologijos, kalbotyros, psichologijos ir biomedicinos mokslai yra laikomi logopedijos komponentais. Logopedo ugdymo tarpdiscipliniškumas yra traktuojamas kaip prielaida minėtų specialistų tarpdisciplininių kompetencijų plėtrai. Tyrimo dizainas buvo grindžiamas kokybine prieiga, taikant tarptautinių ir nacionalinių dokumentų ir tyrimų ataskaitų diskurso analizę, duomenų analize, susijusia su logopedijos studijomis ES šalyse (Netques, 2013), ir tiriamąja apklausa. Remiantis tyrimo duomenimis, buvo nustatyta, kad tarptautiniu mastu logopedija yra pripažįstama kaip autonominis tarpdisciplininis mokslas ir profesija. Ši profesija yra pripažįstama kaip nedaloma visuma nepaisant tiek sveikatos, tiek ir ugdymo kontekstų. Nepaisant to, tyrimas rodo, kad daugeliui šalies logopedų, jau pradėjusių praktinę veiklą, trūksta tarpdisciplininių kompetencijų, kurios yra būtinos teikiant logopedo paslaugas.
Fonologinis sutrikimas yra vienas dažniausių vaikų garsų tarimo sutrikimų. Daug šių sutrikimų (įskaitant ir The aim of the presented research is to analyse the interdisciplinary nature of the speech and language therapy (SLT) science and profession that is emphasized in the scientific sources and international documents, and to reveal the links between the nature of profession and the model of SLT study programme that was constructed on the interdisciplinary basis in Lithuania. The object of research in the SLT field is speech and language, together with human communication and human cognition as well as the social interactions that come into play (Mayer-Crittenden et al, 2013). Interdisciplinary nature of speech and language is reflected by scientists who made major contributions to the field (ibid; Lowie et al, 2009). When studying speech and language disorders it’s important to be able identify where the difficulties lie. It is not only the linguistic components that must be considered, but also the neurological, anatomical, physiological, cognitive, social and pragmatic aspects that are intrinsically associated (ibid). Education, linguistics, psychology and biomedicine sciences are identified as components of SLT within international documents (ASHA, 2007; ESLA, 2019). Interdisciplinarity of speech and language therapist education is viewed as a presumption for the interdisciplinary competences development of these professionals. The research design was guided by a qualitative approach, through a discourse analysis of inter/national documents and research reports, data analysis related to SLT studies in EU countries (Netques, 2013), and exploratory survey. Following the research data, it was found that internationally, SLT is recognized as autonomous interdisciplinary science and profession. The profession is recognized as indivisible regardless the context both health and education. However, research shows that many already practicing SLTs in the country lack of interdisciplinary competences that are necessary while providing SLT services.