Death and violence in contemporary theatre, drama, and novel (Oliver Frljić, Anja Hilling, Simona Semenič, and G. W. Sebald)
Author |
---|
Toporišič, Tomaž |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2019 | 15 | 117 | 129 |
For the purpose of my examination of how literature and art take part in the circulation of significations and representations in the construction of social reality, I concentrate on a specific feature that links and unites the work of four contemporary European authors—the inflation of death and violence, or the “overflow of corpses” in their novels, plays, and performances. My first example will be Bosnian-Croatian theatre director Oliver Frljić, his disturbing, shocking performances in which he uses his own personal, wartime, and political traumas to ask universal questions about the boundaries of artistic and social freedom, individual and collective responsibility, tolerance and stereotypes. As a second and third example I will take plays by two (no longer) dramatic writers, Anja Hilling and Simona Semenič—two outstanding representatives of German and Slovene (no longer) dramatic theatre and drama, exploring in their texts a tension between repetition and representation in which the first mechanism undermines and challenges the second and produces a specific poetic or aesthetic device—an effect of ostranenie or defamiliarisation (Shklovsky). The third example will consist of the novels by Winfried Georg Sebald in which the German author uses the device of his wanderings between signs, punctuated by black and white photographs, producing a specific emblematic of a mutation of space and time, in which history and geography cross-fertilise, tracing out paths and weaving networks. Besides examining the contestation of subject positions, I concentrate on the dialectics of art and society, where fluid, uncontainable subjects are constantly pushing the contours. Revising the critical consensus that contemporary art primarily engages with the real, the essay describes how theatre and fiction today navigate the complexities of the discourse as well as social realities; how the artists discussed all share the belief that creative expression must also be destruction. Art has to go beyond what we are and what we can identify through understanding. Thus, art negotiates, inflects discursive circulation of stories, idioms, controversies, testimonies, and pieces of (mis)information in the face of global uncertainties.
Siekdami ištirti, kaip literatūra ir menas veikia signifikacijų ir reprezentacijų cirkuliacijoje konstruojant socialinę realybę, koncentruosimės į specifinius bruožus, vienijančius ir siejančius keturių šiuolaikinių Europos autorių darbus: mirties ir žiaurumo infliacijos ar „lavonų pertekliaus“ tematika autorių romanuose, dramose, performansuose. Bosnijos ir Kroatijos režisieriaus Oliverio Frljićo trikdantys, šokiruojantys spektakliai, kuriuose autorius pasitelkia savo asmenines, karo laikų ir politines traumas ir taip iškelia universalius klausimus apie meno ir socialinės laisvės ribas, individualią ir kolektyvinę atsakomybę, toleranciją, stereotipus. Dviejų (jau nebe) dramaturgių dramos: Anja Hilling ir Simona Semenič – dvi išskirtinės Vokietijos ir Slovėnijos (jau nebe) dramos teatro ir dramos atstovės, savo tekstuose tyrinėjančios specifinę įtampą tarp pakartojimo ir reprezentacijos, kuriuose pirmasis mechanizmas meta iššūkius ir nustelbia antrąjį, taip formuodamas savitą poetiškumo ir estetiškumo aparatą, produkuojantį „ostranenie“ / defamiliarizacijos (Shklovsky) ar „differance“ (Derrida) koncepcijų poveikį. Taip pat Winfriedo Georgo Sebaldo romanai, kuriuose autorius klaidžioja tarp ženklų labirinto, akcentuojamo monochrominių fotografijų, kurias Nicolas Bourriaud apibūdina kaip kaitos išskirtinumo ženklus mūsų erdvės ir laiko suvokime, kur istorija ir geografija valdo rūšies pliuralumą ir įvairiapusiškumą, rūpestingai nutiesdamos takus ir ausdamos interakcijų tinklus. Tekste analizuosime ne tik subjektų pozicijų konfrontaciją, bet ir koncentruosimės ties „meno“ ir „visuomenės“ dialektika, kurioje fluidiški, nevientisi subjektai nuolat ardo ribas. Permąstant kritinę nuostatą, kad šiuolaikinis menas pirmiausia domisi realybe, straipsnyje taip pat aptariama, kaip šiųdienis teatras ir fikcija atlieka sudėtingo diskurso, neoliberalios realybės funkciją terorizmo amžiuje. Tekste pabrėžiamas minėtiems autoriams būdingas bendras įsitikinimas, jog destrukcija taip pat yra kūrybinė išraiška. Galiausiai tekste išlaikysime leitmotyvinę mintį, kad menas turi būti daugiau nei esame mes bei tai, ką galime atpažinti supratimo procesu. Taigi pabrėžiama, kad menas kvestionuoja, moduliuoja ir dalyvauja istorijų, idiomų, kontroversijų, liudijimų cirkuliacijoje, jis taip pat išviešina dezinformaciją globalaus netikrumo akivaizdoje.