Assessing language skills in young Lithuanian children
Date Issued | Start Page | End Page |
---|---|---|
2022 | 34 | 36 |
Pastaraisiais dešimtmečiais įvyko reikšmingų pokyčių mūsų supratime apie kalbos išmokimą ir tai, kaip kalba daro įtaką kitoms sritims, ypač toms, kurios susijusios su mokymusi ir pasiekimais. Kalbos ir komunikacijos įgūdžiai yra vaikų gebėjimo įsitraukti į socialinę sąveiką, santykių plėtojimo bei įvairių mokymosi patirčių pažangos esminiai dalykai. Be to, ikimokyklinio ar pradinio ugdymo amžiaus vaikai labai skiriasi pagal kalbos vartojimą. Dėl šios priežasties yra svarbu stebėti ir vertinti mažų vaikų kalbos įgūdžius ir identifikuoti kalbos problemas, jei tokių yra, siekiant išvengti potencialios su kalba susijusių problemų rizikos. Atliekami šiuolaikiniai moksliniai tyrimai ir praktika kalbos išmokimo srityje akcentuoja ankstyvojo kalbos vertinimo ir intervencijos svarbą. Kad šios veiklos būtų sėkmingai įgyvendintos, labai svarbu, kad psichologai, logopedai ir tyrėjai gebėtų įvertinti kalbines kompetencijas ir suprastų naudojamų instrumentų privalumus ir ribotumus. Šiuo pranešimu siekiama pademonstruoti mažų vaikų kalbos rezultatų vertinimo instrumentą „Urtė ir Motiejus“. Šis instrumentas naudojamas norint identifikuoti vaikus, turinčius kalbėjimo ir/ ar kalbos sutrikimų, bei pateikti orientacines normas, kurios padėtų nustatyti ir diferencijuoti galimai esantį kalbos sutrikimą. Kalbėjimo ir kalbos vertinimo procedūra buvo parengta siekiant ištirti įvairius 5–7 metų amžiaus vaikų kalbėjimo ir kalbos įgūdžių aspektus. Ši procedūra apibūdina platų kalbinių įgūdžių spektrą ir leidžia nustatyti kalbos raidos sutrikimus. A dalis vertina vaiko spontanišką kalbėjimą kelių minučių trukmės pokalbio tarp vaiko ir specialisto metu. Be to, ją sudaro ir interviu su tėvais. B dalis yra skirta kalbėjimo ir kalbos įgūdžių vertinimui. Vertinimą sudaro kelios dalys, įvertinančios kalbos supratimą ir kalbos žodyno kūrimą, morfologiją, sintaksę, fonologiją ir pasakojimą. 300 vaikų grupė buvo tiriama taikant šią procedūrą, ir gauti rezultatai pademonstravo šio vertinimo instrumento validumą.
In the past decades, there have been significant advances in our understanding of language acquisition and how language impacts other domains, especially those of learning and attainments. Language and communication skills are essential to children’s ability to engage in social interaction, develop relationships, and advance in diverse learning experiences. Moreover, preschool or primary school children differ significantly in their linguistic performance. Thus, it is essential to monitor and evaluate the language skills of young children and identify language problems, if any, to avoid potential language problem risks. The progressing research and practice in language acquisition have emphasized the importance of such activities as early language assessment and intervention. For them to be successfully implemented, it is crucial that psychologists, speech and language therapists, and researchers are able to assess language competencies and understand the strengths and limitations of the tools they use. This presentation aims to demonstrate the results of the young children’s language assessment “Urtė and Motiejus”. The tool is used to identify children with speech and/ or language disorders, as well as to provide reference norms that help to detect and differentiate possible language impairment. A speech and language assessment procedure was developed to study different aspects of speech and language skills in children 5-7 years old. The procedure characterizes a broad spectrum of language skills and permits the detection of deviations in language development. Part A evaluates the child’s spontaneous speech during a few minutes of conversation between the child and the specialist. Additionally, it includes an interview with the parents. Part B is an assessment of speech and language skills. The assessment comprises several parts, measuring language comprehension and production of vocabulary, morphology, syntax, phonology, and narration. A group of 300 children was tested using this procedure, and the results obtained demonstrated the validity of the assessment tool.