Cukrinių runkelių derliaus krovimo-valymo nuostolių mažinimas
| Date | 
|---|
2020  | 
Dabartiniu metu Lietuvoje taikomose cukrinių runkelių derliaus dorojimo technologijose šakniavaisių nuostoliai yra sąlygojami: runkelių kasimo mašinų konstrukcijos ir technologinių parametrų bei operatoriaus įgūdžių; runkelių saugojimo kaupuose; krovimo-valymo ir transportavimo technologijos; meteorologinių sąlygų kaitos. Derliaus nuėmimo metu pažeistuose runkeliuose suaktyvėja fiziologiniai, biocheminiai ir anatominiai procesai. Tai skatina runkelių kvėpavimą, kurio metu juose mažėja cukraus (sacharozės) dalis bei neigiamai veikiami kiti kokybiniai parametrai. Vienas iš mažiausiai tirtų etapų, cukrinių runkelių technologijoje, yra nuostoliai (krovimo-valymo) patiriami šakniavaisius iš krūvų kraunant į transporto priemones. Šiame tyrime nustatyta, kad didinant iš transporto priemonės išpilamų runkelių kritimo aukštį nuo 0,3 m iki 3,0 m, šakniavaisių masės nuostoliai padidėjo nuo 0,4% iki 1,3%, cukringumas, po 45 parų laikymo, sumažėjo nuo 19,80% iki 19,39%, pajamų priedas – nuo 6,62 € t –1 iki 5,66 € t –1, o žemėtumas – nuo 5,52% iki 3,02%. Runkelių krovimo į transporto priemonę metu svarbu užtikrinti, kad kuo daugiau žemių būtų atskirta, nes su kiekvienu apie 24 t cukrinių runkelių išvežimu iš lauko išvežama ir apie 0,6–0,7 t dirvožemio.
In the currently sugar beet harvesting technologies applied in Lithuania root losses are caused by: construction and technological parameters of harvesting machines and the operator skills; beet storage; loading-cleaning and transportation technologies; and changes in meteorological conditions. One of the least studied stages in sugar beet technology is the loss (loading-cleaning) incurred when loading roots from field into vehicles. In this study, it was found that increasing the fall height of beet from 0.3 m to 3.0 m, root weight loss increased from 0.4 % to 1.3%, sugar content, after 45 days storage, decreased from 19.80 % to 19.39 %, income supplement from 6.62 € t–1 to 5.66 € t–1, and the soil tare from 5.52 % to 3.02%. During the loading of sugar beet into the vehicle, it is important to ensure that as much soil as possible is separated, as each removal of about 24 t of beet from the field also removes about 0.6–0.7 t of soil.