Ekologinis universitetas: ar perspektyvu ir realu Lietuvai?
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Liubertaitė, Agnė |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2016 | 44 | 3 | 58 | 70 |
Postmodernizmo visuomenėje ryškėjant globalizacijai ir socialinei klasterizacijai, keičiasi ir visuomenės požiūris bei iššūkiai aukštajam mokslui. Straipsnyje nagrinėjami Lietuvos aukštojo mokslo eksperimentai ir teoriniai projektai. Vykstant aukštojo mokslo pertvarkos paieškoms yra aktualios verslumo, naujosios lyderystės, ekologinio požiūrio koncepcijos, kurias ir apžvelgiame šiame straipsnyje. Straipsnyje aptariamas šių dienų požiūris į Lietuvos aukštąjį mokslą. Nuo pat nepriklausomybės atkūrimo iki įstojimo į Europos Sąjungą (ES) Lietuva kūrė ir plėtojo universitetinį švietimą. Buvo kuriama vizija, misija bei gryninami universitetų tikslai. Nepriklausomoje Lietuvoje, reaguojant į visuomenės norus bei prioritetus, ėmė dygti verslūs universitetai. Lietuvai prisijungus prie Bolonijos proceso, universitetas tapo tarptautinis ir įgijo galimybę konkuruoti su geriausiomis pasaulio aukštojo mokslo institucijomis. Nenuostabu, kad besikeičiantis visuomenės požiūris kasmet į aukštąjį mokslą įneša vis kitokių aspektų. R. Barnettas prieš gerą dešimtmetį įžvelgė visuomenės norą pakeisti aukštojo mokslo sampratą. Negana to, R. Barnettas yra įsitikinęs, jog būtina kurti ir plėtoti ekologinius universitetus. Ekologinis universitetas – tai visa apimantis, ilgalaikis ir nenutrūkstamas mokymo bei mokymosi modelis. Diskusijos metu išsiaiškinta, jog ekologinio universiteto samprata ir modelis Lietuvos šiandieniame moksle vis dar mažai realus, tačiau pakankamai reikalingas ir naudingas visuomenei.
In the postmodern society, globalization and social clusterisation is changing public attitudes and challenges of higher education. The article deals with Lithuanian higher education experiments and theoretical projects. Higher education transformation is relevant for entrepreneurship, the new leadership, the concept of ecological approach, which we review in this article. The article discusses the present day approach to the Lithuanian higher education. Since the restoration of independence and joining the European Union Lithuania – Lithuanian university started to live its own life with all positive and negative attitudes. They started to create their own vision, mission and objectives of the University. In independent Lithuania, in response to the public’s wishes and priorities began to sprout entrepreneurial universities. Since Lithuania joined the Bologna process, universities began to think global and act local, thus acquired the opportunity to compete among the world’s top institutions of higher education. A decade professor R. Barnett understood the public’s willingness to change the concept of higher education. Moreover, the professor believed, that it is necessary to design and develop an “ecological” university where ecology is: knowledge, authority and society. Ecological University – an overarching, long-term and continuous training and learning model. During the discussion made clear that eco-university concept and model, presented in this article, is still a little realistic for Lithuania, but still a necessary and useful to the public.