Analysis of difficulties of Spanish teachers to improve students’ digital reading competence. A case study within the PISA framework
Author |
---|
Vázquez - Cano, Esteban |
Date | Volume | Issue |
---|---|---|
2017 | 125 | 1 |
Digital technologies have changed the ways texts are produced and displayed, and those changes have a profound impact on how students read. In Spain, the results in digital reading competence are below the OECD average, which proves to be a handicap for Spanish students. This article presents a case study in which we investigate, through a quantitative methodology, teachers’ perceptions on the main constraints for the effective development of a teaching met-hodology to improve digital reading competence of secondary students in Spain. The findings show how learning processes based on digital reading are still underdeveloped and teaching staff in a large majority expresses lack of preparation, training, and resources available in the school for the effective development of a teaching that encourages successful digital reading proficiency of students. It is important for governments, teachers, and students to meet these challenges as they affect almost every aspect of our daily routines.
Skaitmeninės technologijos pakeitė tekstų kūrimo ir sklaidos būdus ir tie pokyčiai turėjo didelės įtakos mokinių skaitmeninio raštingumo gebėjimams. Ispanijos mokinių skaitmeninio raštingumo kompetencijos rodikliai yra žemesni negu ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (angl. OECD) nustatytas vidurkis. Kas trukdo mokiniams siekti geresnių rezultatų? Šiame straipsnyje yra pateikiamas atvejo tyrimas, kuriame, remiantis kiekybine tyrimo metodologija, nagrinėjamos mokytojų išskirtos kliūtys, trukdančios plėtoti veiksmingus metodus mokinių skaitmeninio raštingumo kompetencijai ugdyti Ispanijos bendrojo ugdymo mokyklose. Tyrimo rezultatai rodo, kad skaitmeninio raštingumo mokymosi procesas vis dar yra nepakankamai išplėtotas ir dauguma mokytojų nurodė, kad jiems trūksta pasiruošimo, mokymų ir mokykloje prieinamų išteklių, kad galima būtų organizuoti tokį ugdymo procesą, kuriame mokiniai sėkmingai plėtotų skaitmeninio raštingumo kompetenciją. Svarbu, kad valstybių valdžia, mokytojai ir mokiniai galėtų sėkmingai pašalinti šiuos trukdžius, kadangi jie veikia beveik visus mūsų kasdienio gyvenimo aspektus.