Challenges for multicultural education in ethnically diverse community: case of Vilnius region in Lithuania
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Kauno technologijos universitetas | ||
Date |
---|
2008 |
Daugiakalbėje vietovėje jos gyventojų ir vaikų poreikiai švietimui tampa gerokai įvairesni. Savo ruožtu demokratinės valstybės įsipareigojimai daugiatautėje savivaldybėje ar regione taip pat išsiplecia. Šia prasme būtina užtikrinti tautinių mažumų teisę mokytis gimtąja kalba. šio straipsnio tikslas - atskleisti iššūkius, kylančius ugdymo procesui etniškai mišriame, daugiakalbiame Vilniaus rajone. Siekiama ne tik identifikuoti problemines multikultūrinio ugdymo vietas, bet ir pateikti rekomendacijas tolesniam multikultūrinio ugdymo kokybės gerinimui, jas siejant su platesniu švietimo situacijos šalyje kontekstu bei Vilniaus rajono specifika. Straipsnyje remiamasi 2006 m. atlikto empirinio tyrimo "Mokymosi prieinamumas Vilniaus rajono gyventojams" duomenimis. Tyrimu, derinant kiekybinius ir kokybinius socialinių tyrimų metodus, buvo siekiama atskleisti mokymosi prieinamumo gimtąja (lietuvių, lenkų, rusų) ir valstybine kalba galimybes; ugdymo kokybės užtikrinima ivairiu mokomujų kalbų mokyklose. Straipsnyje taip pat pateikiami valstybinio kalbos egzamino suvienodinimo bei gimtosios kalbos privalomo statuso įvedimo perspektyvų vertinimai. Akcentuojama viešojo diskurso būtinybė sprendžiant multikultūrinio ugdymo problemas Vilniaus rajone. Empirinis tyrimas savo pobūdžiu yra kompleksinis (trianguliacinis). [...].
In the space of European research issues of multicultural education are most frequently analysed in contexts of decolonisation and migration processes, racism and religious tolerance. This article raises issues of ethnical relations in the educational system; problems of ethnical relations are analysed as one of the main challenges for multicultural education. The article, referring to the data of empirical research 'Learning Accessibility to Vilnius Region Population', analyses different aspects of education in ethically diverse Vilnius region: learning accessibility according to languages taught; links of the linguistic environment to learning achievements, evaluations and obstacles of multilingual and bilingual learning, perspectives of unification of state (Lithuanian) language examination, aspects of linguistic education of national minorities at Lithuanian schools, the situation of schools with different subordination in Vilnius region is also discussed. The analysis of local problems of Vilnius region contributes to a wider scientific discussion on challenges of multicultural education.