Patriotinio ugdymo problemos šiuolaikinėje mokykloje
Author |
---|
Čepienė, Irena |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2001 | 55 | 3 | 9 |
Patriotizmas - tėvynės meilė - prasideda nuo asmens tapatumo suvokimo. Vaiko patriotiniai jausmai pradeda formuotis gimtoje sociokultūrinėje ir gamtinėje aplinkoje, kai jis ima suvokti savąją tapatybę, ją sieti su šeima, su vietos bendruomene. Žmogus pamažu per gimtąją kalbą, savos tautos istorinę patirtį, etninės kultūros bei tradicijų savitumą kitų tautų kultūrų kontekste plečia savąją tapatumo patirtį, identifikuodamasis su tautine bendruomene, tėvyne. Taip asmens ugdymo(si) procese susidaro prielaidos formuotis jo tautinei savimonei, kuri palaiko, tvirtina jo tautinę tapatybę. Tautinės bendruomenės gyvenimą reguliuoja, jos narių laisves ir teises gina demokratinė valstybė, kurioje jie gyvena, yra jos piliečiai. Atitinkamai jie turi būti ne tik lojalūs savai valstybei, bet ir vykdyti pareigas, jausti jai atsakomybę, dalyvauti jos valdyme, rūpintis jos saugumu, suvokti ją kaip savo tėvynę. Asmens apsisprendimą būti valstybės piliečiu, savo elgseną derinti su valstybės interesais galima apibūdinti kaip individo pilietinę nuovoką, sąmoningumą, kuris skatina formuotis jo pilietinę savimonę
The article deals with the peculiarities of the national and civic consciousness development in reformed school. The realization of patriotism as the emotional state of the personality through various activities and behavior testifies the maturity of national and civic consciousness of the young generation. The actuality of the subject is determined by the necessity to strengthen the national identity when the integration of the Lithuanian society to the Western European community is coming more intensive. The author studies the problems of the national and civic development, which are raised by the curriculum, development standards, manuals and textbooks, and its effectiveness in the process of patriotic education. The results of the study show the various aspects of the manifestation of patriotic education in the program publications and manuals. The national and civic consciousness of pupils has been maturing; the native language as the ground of the national culture has been teaching; the history of the Lithuanian past, and its historical fate are encouraging to be known and interpreted. Also the need to take creatively and to continue the heritage of national culture, to develop cultural consciousness, and the personality which is living in the democratic society, which knows the opportunities and means how to participate in the life of the nation and the state, is upbringing as well. However the named aspects of the content of patriotic education correspond too little to the real situation at school. The reasons, which stop the development of patriotic education, have been investigating now.