Lietuvos totorių kilmės kunigaikščių vardai
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Apanavičiūtė, Kristina |
Date |
---|
2009 |
Gvildenant totorių kilmės kunigaikščių vardus, prieinama prie išvados, kad jų vardai susiformavo penkiais būdais: prie Šv. Rašto vardo, prie slaviško ar bizantiško vardo arba tiurkiškos pravardės prijungiant kilmingumo priesagą -owicz, kitais atvejais – pagal žemės valdos vardą arba perėmus lietuvio sutuoktinio vardą. Šie vardai taip pat parodo totorių kunigaikščių įsikūrimo Lietuvoje laiką, įsikūrimo priežastis, atskleidžia faktus, kurie įprastai moksle nėra plačiai tyrinėjami dėl išankstinių nuostatų ir apibrėžimų, o tai leidžia manyti, kad istorijos mokslas, kalbotyra ir kultūrologija propaguoja istorijos politiką. Šiame straipsnyje siekiama parodyti istorijos politikos žalą moksliniams totorių istorijos ir kultūros tyrinėjimams ir pateikti įžvalgą, kad totoriai Lietuvoje įsikūrė dar XIV a., slėpdamiesi nuo Aukso Ordos chano Uzbeko persekiojimų. Totoriai, turėję teisę vadintis kunigaikščiais, buvo kilę iš mongolų chano Jesiugėjaus Baaturo giminės, ir šią kilmę Lietuvos ir Lenkijos Seimai ne kartą pripažino, iš naujo šių titulų nesvarstė. Šių ankstyvųjų kolonistų konfesija greičiausia buvo šamanistiniai tikėjimai, vėliau – krikščionybė. Straipsnis paremtas istorijos, kultūros, kalbotyros, literatūros šaltinių analize, prieinama prie išvados, kad šių mokslų tyrėjai turėtų plėsti totorių kultūros ir istorijos tyrinėjimus, turėtų būti tyrinėjami totorių kunigaikščių vardai ir nuopelnai Lietuvos kultūrai.
According to the latest research of the names of the dukes of Tartar origins in Lithuania it is evident that their names have been formed in five different ways: 1) by adding suffix -owicz to the name taken from the Bible, 2) by adding it to a Slavic or a Byzantian name, 3) by adding the suffix to the tribal Tartar nickname, 4) by taking the local place name, 5) by taking a Lithuanian spouse’s name. Also their names show the exact time of their colonization in Lithuania and the reasons of their arrival. In this research facts that are not revealed in modern science are being analyzed. These facts mostly are kept silent because of prejudice, and thus the author states that in researches of history, philology and culture, so called ‘politics of history’ is being used. In this article the harm for the researches of Lithuanian Tartar culture and history is being shown. Tartar people in Lithuania settled already in the 14th century, and the reason for that was an escape from the Uzbek kings of the Golden Horde. Another statement is that Tartar dukes, who had a right to call themselves dukes, were originally from Mongolian emperor’s Jesiugej Baatur’s family, and this right and title were approved in Lithuanian and Polish parliaments; those titles have never been doubted. Also it is stated, that the religion of the first Tartar colonists was probably shamanistic beliefs, and later – Christian faith. The article is based on a deep analysis of historical, cultural, philological and literature sources. A conclusion suggests that scientists of the above- mentioned areas should more precisely research the names of the dukes of Tartar origin, as well as their input into Lithuanian culture and history.