Remembering the unrememberable – the Harburg monument against fascism (Jochen and Esther Shalev Gerz, 2009)
Author |
---|
Miles, Malcolm |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2010 | 6 | 63 | 71 |
A visitor to Harburg (a suburb of Hamburg) seeking the Mahnmal gegen Faschismus (Monument Against Fascism) by Jochen Gerz and Esther Shalev Gerz will find no more than an informative plaque – a text explaining the project and nine small images of its realisation. The plaque is situated next to a shaft, into which the monument, a column faced with lead sheeting, was progressively sunk in eight stages during the six years of its realisation between 10th October 1986 and 10th November 1993. At Harburg the concept of sculpture merges into that of the monument (Mahnmal), to refuse the unity and historical trajectory which are the monument’s standard content. Instead, it reminds local people and visitors that fascism was produced by individuals at all social levels, and is not entirely encapsulated in the past.
Antifašistinis monumentas (Mahnmal gegen Faschismus), sukurtas Jocheno Gerzo ir Esther Shalev Gerz Harburge (Hamburgo priemiestyje, Vokietijoje) 1986–1993 metais, tai 12 metrų švinu padengta kolona, susmegusi į tuščią plyšį po aikštele. Viskas, ką dabar galime matyti, tai tekstas, kuriame aiškinamas projektas ir devyni atvaizdai, fiksuojantys visą monumento išnykimo eigą. Paminklas turėjo ir du plieninius sparnus – vietiniai gyventojai ir lankytojai galėjo naudotis jais, pasirašydami ar kitaip pažymėdami paminklo paviršių, ir taip patvirtinti, kad tebėra budrūs ir seka, kad fašizmas nesugrįžtų. Monumentas yra šalia prekybos centro ir priemiestinio metro stoties, jis sukurtas savivaldybės užsakymu. Tai vienas iš daugelio panašių palaidotų paminklų, skirtų istorijai, kuri pokarinėje Vokietijoje atrodė palaidota, nepatenkanti į viešąjį akiratį. Projektas kelia klausimą, kaip įmanoma reprezentuoti tokį sudėtingą istorinį laikotarpį, jei tai iš viso įmanoma ir, platesniu mastu, koks viešųjų monumentų santykis su galios struktūromis ir valdžia (šiuo atveju – beribe valdžia). Panašūs klausimai siejami ir su Holokausto reprezentacija. Bet kokie atvaizdai tokiame kontekste atrodo banaliai, todėl dažniausiai reprezentaciją atstoja tuščia plokštė. Tačiau Harburgo monumentas yra taip pat performatyvi ir efemeriška intervencija, o ant jo pasirodę rasistiniai graffiti užrašai atspindi istorijos sugrįžimą, prieš kurį paminklas buvo nukreiptas.