Depresijos ir mokymąsi skatinančių veiksnių sąsajos mokantis nuotoliu
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Rimašiūtė-Knabikienė, Romualda | ||
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2024 | 21 | 46 | 46 |
URI | Access Rights |
---|---|
Leidinys | Viso teksto dokumentas (atviroji prieiga) / Full Text Document (Open Access) |
https://hdl.handle.net/20.500.12259/268516 |
Vidinė mokymosi motyvacija susijusi su geresniais mokymosi rezultatais ir didesniu pasitenkinimu mokymosi procesu (Yin, 2021), taip pat sustiprina srauto ar užsidegimo būsenas, kurios yra priešingos depresijai, nerimui ar nuovargiui (Ninaus et al., 2017; Hong et al., 2017). Vidinė motyvacija priklauso nuo mokinių požiūrio ir lūkesčių, atlygio ir pripažinimo, iššūkių keliančių tikslų, socialinio spaudimo ir konkurencijos (Hawi, 2010). COVID-19 karantino metu studentai patyrė padidėjusius nerimo ir depresijospožymius (Cao et al., 2020; Jojoa et al., 2021). Socialinė izoliacija galėjo sustiprinti neigiamus emocinius išgyvenimus, kas ilgainiui gali sukelti depresiją (Brooks et al., 2021) ir sumažinti mokymosi motyvaciją. Tai atveria naujas galimybes mokslininkams tyrinėti mokymosi motyvacijos veiksnius, Taigi tyrimo tikslas –nustatyti sąsajas tarp depresijos ir mokymąsi skatinančių veiksnių nuotoliniu mokymusi grįstame ugdyme.Tyrimo dalyviai: 444 pilnamečiai asmenys (145 vyrai, 299 moterys) nuo 18 m. iki 57 m. (M = 25,19; SD = 8,27). Iš jų 189 (42,6%) besimokantys kompiuterinio programavimo Turing College, o kiti 255 (57,4%) studijuojantys socialinius mokslus Lietuvos universitetuose. Tyrime naudoti instrumentai: Mokymąsi skatinančių veiksnių klausimynas (Law et al., 2010), Paciento sveikatos klausimynas-9 (PHQ-9; Kroenke et al., 2001).Atlikta daugialypė tiesinė regresija, naudojant depresiją kaip kriterijų ir mokymąsi skatinančius veiksnius kaip prognozuojančius veiksnius parodė, kad išoriniai mokymąsi skatinantys veiksniai prognozuoja aukštesnius depresijos įverčius, o vidiniai mokymąsi skatinantys veiksniai prognozuoja žemesnius depresijos įverčius. Tikslai, keliantys iššūkius yra reikšmingi prognozuojant mažesnius depresijos įverčius tarp nedalyvavusių kompiuterinio programavimo kursuose, o tarp nuotolinių programavimo kursų dalyvių reikšmingi ne tik tikslai, keliantys iššūkius, bet ir aiškios krypties motyvacinis veiksnys. Taigi mokymosi motyvacijos veiksniai mokantis nuotoliu susiję su depresija: individualaus požiūrio ir lūkesčių, tikslų, keliančių iššūkius, aiškios krypties, socialinio spaudimo ir konkurencijos motyvacinių veiksnių balai skyrėsi tarp depresijos įverčių, tačiau nebuvo reikšmingų skirtumų atlygio ir pripažinimo veiksniuose.