Įtraukusis aukštasis mokslas: neuroskirtingų medicinos tudentų diagnozės ats(is)kleidimo patirtys
Author | Affiliation |
---|---|
Date | Start Page | End Page |
---|---|---|
2024 | 41 | 41 |
URI | Access Rights |
---|---|
https://www.journals.vu.lt/proceedings/article/view/37668/35409 | Viso teksto dokumentas (atviroji prieiga) / Full Text Document (Open Access) |
https://hdl.handle.net/20.500.12259/274412 |
Ilgą laiką ribotas aukštojo mokslo prieinamumas įvairias negalias turintiems asmenims buvo mažai kvestionuojama sritis, tačiau Lietuvoje, kaip ir kitose demokratinėse šalyse, per paskutinius keletą metų įtraukiojo aukštojo mokslo idėja tapo plačiai diskutuojama tema. Vis labiau skatinant neuroskirtingų studentų įtrauktį ir motyvuojant juos aktyviau siekti aukštojo mokslo, ryškėja sparčiai auganti įvairovė mokymosi institucijose. Aukštojo mokslo institucijoms tampant atviresnėms, kasmet aukštojo mokslo siekti apsisprendžia vis daugiau žmonių, turinčių įvairių psichosocialinės sveikatos iššūkių. Nors iššūkiai, su kuriais susiduria neuroskirtingi, pavyzdžiui, autistiški, ADHD, disleksiją ar kitų mokymosi skirtingumų turintys studentai, prisitaikydami prie universiteto ar kolegijos, dažnai yra panašūs į tuos, su kuriais susiduria ir studentai, neturintys šių negalių, vis dėlto iššūkių kompleksiškumas ir specifiškumas, su kuriais susiduria neuroskirtingi studentai, gali reikšmingai skirtis. Šiems skirtumams reikšmingą įtaką dažnai turi net studijų kryptis, kurį studijuojama. Siekiant minimizuoti studentų, patiriančių įvairius sunkumus, susijusius su psichosocialine negalia, tampa ypač svarbu suprasti ne tik su kokiais mokymosi, komunikacijos ir adaptaciniais sunkumais susiduria studentai, bet ir tai, ar jie / jos apskritai jaučiasi saugiai, atskleisdami (-os) savo turimas psichosocialines negalias ir psichikos sveikatos problemas. Tyrimai atskleidžia, kad dažnai šie studentai yra linkę naudoti savitildos (angl. self silence) praktikas visų studijų metu vengdami atskleisti savo psichosocialines negalias, kurios dažnai yra nematomos, arba sąlygiškai lengvai maskuojamos (Syharat ir kt., 2023) bei valdomos vaistais. Taigi, šiame pranešime daugiausia bus aptariami veiksniai lemiantys sveikatos mokslus studijuojančių studentų apsisprendimą ats(is)kleisti savo negalią arba to nedaryti. Pranešime pristatomi 2024 metų pavasarį vienoje iš Lietuvos aukštojo mokslo institucijų, rengiančių sveikatos priežiūros specialistus, atlikto kokybinio tyrimo duomenys.