Kalbos sklandumo testo psichometrinių charakteristikų analizė neurologinių sutrikimų neturinčių suaugusiųjų imtyje
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
LT | ||
Liesienė, Vanda | Neuromedicinos institutas | LT |
Date |
---|
2012 |
Įvadas. Įvairūs kalbos sklandumo testai yra svarbi neuropsichologinio įvertinimo dalis, nes šie tyrimo instrumentai yra jautrūs kognityviniams pokyčiams, atsirandantiems sergant įvairiomis neurodegeneracinėmis ligomis, tokiomis kaip įvairios kilmės demencijos ar afazijos. Kalbos sklandumui vertinti dažniausiai yra taikomos dvi užduotys: raidės sklandumo ir kategorijos sklandumo. Tiriamieji yra prašomi per ribotą laiką pasakyti kuo daugiau žodžių pagal semantinę prasmę (pvz., gyvūnai) ar fonologinį kriterijų (pvz., žodžius prasidedančius raide „T“). Manoma, kad tokio tipo užduotys yra gana geras galvos smegenų kaktinės skilties veikos efektyvumo rodiklis. Kalbos sklandumo testus yra nesunku naudoti, tyrimas jais užtrunka 5-7 minutes, rezultatai lengvai interpretuojami. Visgi norint testą pagrįstai taikyti praktikoje, būtina įvertinti jo psichometrines charakteristikas ir turėti jo interpretacines normas. Tyrimai rodo, kad užsienyje sukurtų kalbos sklandumo testų normų negalima tiesiogiai perkelti ir taikyti kitai kultūrai, nurodoma, kad reikia parinkti ir kultūrai tinkamus raidžių stimulų rinkinius. Todėl šiame tyrime keliami tikslai: sudaryti lietuvių kalbos ypatybes atitinkantį kalbos sklandumo užduočių rinkinį; įvertinti kalbos sklandumo testo psichometrines charakteristikas; įvertinti kalbos sklandumo testo atlikimo ypatumus amžiaus, lyties ir išsilavinimo grupėse; sudaryti preliminarias šio testo interpretacines normas tinkamas lietuvių populiacijai.
Various tests of verbal fluency are frequently used in neuropsychological assessment. Practitioners value these tests because of their time efficiency, ease of use and interpretation, and sensitivity to cognitive declines resulting from neurodegenerative disorders or aphasia. Research has proven that tasks of verbal fluency are especially sensitive to disorders involving frontal lobes. However the utility of psychological instrument in practice mainly depends on its psychometrical properties and presence of valid normative data. Tasks of verbal fluency, such as to tell as many words as someone can think from the given semantic category (e.g. animals) or phonological criteria (e.g. words that begin with letter T) are highly culturally dependant because difficulty of the task is related to specific features of language used. Research has demonstrated that normative data of verbal fluency tests gathered in one country can not be straightforwardly applied in another. Some authors also state the importance of cultural adaptation of stimulus used in verbal fluency tasks, because frequency of letters and amount of words in semantic categories vary in different languages.