LEU kūno kultūros specialybės II kurso studentų judėjimo gebėjimai ir fizinis aktyvumas
Pasaulyje ir Lietuvoje yra atlikta daug įvairių specialybių studentų judėjimo gebėjimų, jų fizinio aktyvumo nustatymo tyrimų. Nustatyta, kad vyresnių klasių mokinių, studentų fizinis aktyvumas yra nepakankamas. Merginos dar mažiau fiziškai aktyvios už vaikinus. Remdamiesi šių tyrimų rezultatais mokslininkai teigia, kad kasmet blogėja studentų sveikata, didėja sergamumas, prastėja ir su sveikata susijusios fizinės ypatybės (Poteliūnienė ir kt., 2007; Baceнкoв, 2008; Juškelienė, Ustilaitė, 2009; Dadelo ir kt., 2010). Mūsų universiteto kūno kultūros specialybės studentų per dešimt pastarųjų metų judėjimo gebėjimai turėjo tendenciją blogėti, o studenčių bėgimų, šuolių, metimų rezultatai reikšmingai pablogėjo (Radžiukynas, Žilinskienė, Kemerytė-Riaubienė, 2013). Mažiau žinoma, koks kūno kultūros specialybės studentų fizinis aktyvumas, kokie jų judėjimo gebėjimų rodikliai, kokią įtaką fizinis aktyvumas daro judėjimo gebėjimams (Mishigoj-Durakivich, 1998; Radžiukynas, Kemerytė-Riaubienė, 1999; Radžiukynas ir kt., 2000; Meckel et. al., 2011; Nikolaidis, Sacklova, 2011). Todėl aktualu tirti kūno kultūros studentų judėjimo gebėjimus, fizinį aktyvumą ir šių rodiklių tarpusavio ryšį. Todėl kyla probleminis klausimas: Koks ryšys tarp kūno kultūros specialybės studentų fizinio aktyvumo studijų sąlygomis ir judėjimo gabėjimų rodiklių? Hipotezė – tikėtina, kad kūno kultūros specialybės studentų fizinis aktyvumas studijų sąlygomis gerina jų judėjimo gebėjimų rodiklius. Tyrimo objektas - LEU kūno kultūros specialybės II kurso studentų judėjimo gebėjimai ir fizinis aktyvumas. Tyrimo subjektas - LEU kūno kultūros specialybės II kurso studentai (n= 85). Tyrimo tikslas – nustatyti LEU kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimų ir fizinio aktyvumo rodiklius. Tyrimo uždaviniai: 1. Nustatyti kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimus. 2. Nustatyti kūno kultūros studentų fizinį aktyvumą per savaitę. 3. Atlikti judėjimo gebėjimų ir fizinio aktyvumo rodiklių koreliacinę analizę. Tyrimo metodai: Tiriamasis darbas vyko LEU stadione ir laboratorijoje 2013 mokslo metais balandžio - birželio mėnesiais, lengvosios atletikos pratybų metu. Tyrime dalyvavo (n = 85) LEU II kurso kūno kultūros specialybės studentai. Tiriamųjų kontingentą sudarė merginos (n = 21) ir vaikinai (n = 64). Taikyti tyrimo metodai: literatūros šaltinių analizė; anketinė apklausa; testavimas; matematinė statistika. Tyrimo rezultatai: Nustatytas, II kurso kūno kultūros specialybės studentų: ūgis (m), kūno masė (kg), kūno masės indeksas (kg/m2). Nustatyti kūno kultūros studentų judėjimo gebėjimai: 30 m bėgimas įsibėgėjus (s), 30 m bėgimas iš pirmo žingsnio (s), 30 m bėgimas po signalo (s), 800 m (merginoms) ir 1500 m (vaikinams) bėgimas (min.), krosas 1000 m (merginoms) ir 3000 m (vaikinams) (min.), šuolis į tolį iš vietos (m), trišuolis iš vietos (m). Tenzodinamometrijos metodu ištirti vienkartinių vertikalių šuolių kinematiniai ir dinaminiai rodikliai. Analizuoti šie geriausių šuolių rodikliai: atsispyrimo trukmė - ta (s), atitrūkimo greitis – Va (m/s), šuolio aukštis - h (m), didžiausia atsispyrimo jėga – Fmax (N), santykinis galingumas - Ps (W/kg). Buvo nustatyti merginų ir vaikinų fizinio išsivystymo ir fizinio parengtumo rodiklių koreliaciniai ryšiai. Klausimyno pagalba nustatytas studentų fizinis aktyvumas per savaitę. Nustatyti kūno kultūros studentų - merginų (n = 16) ir vaikinų (n = 35) fizinio aktyvumo per savaitę, fizinio išsivystymo ir fizinio parengtumo rodiklių koreliaciniai ryšiai. Išvados: 1. Kūno kultūros specialybės II kurso studentų fizinis išsivystymas - ūgis, kūno masė, KMI atitinka rekomenduojamas normas. 2. Nustatyti kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimai – tai greitumas, greitumo jėga, vienkartinis raumenų susitraukimo galingumas, jėga, ištvermė. Pagal literatūroje pateiktus duomenis vaikinų judėjimo gebėjimų rodikliai yra vidutiniški, o merginų įvairių šuolių rodikliai yra vidutiniški, o bėgimų rodikliai - blogiau nei vidutiniški. 3. Nustatyta, kad kūno kultūros specialybės II kurso studentų fizinis aktyvumas yra didelis. Merginų bendras fizinis aktyvumas per savaitę yra 34,09 ± 3,34 (val.), o vaikinų - 31,39 ± 1,97 (val.). Merginos per savaitę sportine veikla užsiima vidutiniškai 5,63 ± 0,59 (val.), o vaikinai 6,59 ± 0,44 (val.). Merginų laisvalaikio fizinis aktyvumas – 4,78 ± 1,12 (val.), vaikinų - 6,03 ± 1,22 (val.). Namų ruošos darbais merginos užsiima - 23,69 ± 2,91 (val.), vaikinai - 19,00 ± 1,42 (val.). 4. Bendras merginų judėjimo kiekis dirbant namų ruošos darbus teigiamai įtakoja bendro fizinio parengtumo testų rodiklius: namų ruošos fizinis aktyvumas koreliuoja su šuolio aukščiu (r = 0,51, p<0,05). Tačiau per sportines treniruotes merginų pagrindiniai judėjimo gebėjimai tokie, kaip greitumas, jėga, raumenų galingumas, ištvermė kryptingai neugdomi. 5. Vaikinų sporto treniruotėse yra kryptingai ugdomi fiziniai gebėjimai, kurie būdingi sportinių žaidimų specifikai. Nustatyta, kad didėjant vaikinų treniruočių skaičiui kartu gerėja trišuolio iš vietos (r = 0,40, p<0,05), 30 m bėgimo įsibėgėjus (r = -0,49, p<0,01), 30 m bėgimo iš pirmo žingsnio (r = -0,39, p<0,05) ir 30 m bėgimo po signalo (r = -0,41, p<0,01) rodikliai.
There are many researches performed worldwide as well as in Lithuania about students of different ratings movement skills and physical activeness. It is revieled, that higher grade students lack physical activeness. The girls tend to be more inactive than boys. According to this finding, the researchers claim, that there is a tendency of annualy declining students
health, the growing morbidity and physical education skills (Poteliūnienė et al., 2007; Baceнкoв, 2008; Juškelienė, Ustilaitė, 2009; Dadelo et al., 2010). In the recent 10 years there has been a tendency of decreasing movement skills of male students studying in our university, moreover female students have demonstrated weaker results in track, jumping and trowing events (Radžiukynas, Žilinskienė, Kemerytė-Riaubienė, 2013). There is less information about the physical education students physical activeness. There is no evidence about the index of their movement skills and what influence might the physical activeness make to their movement skills (Mishigoj-Durakivich, 1998; Radžiukynas, Kemerytė-Riaubienė, 1999; Radžiukynas et al., 2000; Meckel et. al., 2011; Nikolaidis, Sacklova, 2011). For this reason, it is relevant to explore the movement skills of physical education students, as well as their physical activeness and the relation between these two indexes. The problem of the fianl thesis is to investigate what is the relation between physical activeness and movement skills indexes of physical education students. Hypothesis – it is presumable, that the physical activeness of physical education students improve the indexes of their movement skills. The object of the research – the movement skills and physical activeness of the physical education II course students in Lithuanian University of Educationa Sciences. The subject of the research - the physical education II course students in Lithuanian University of Educationa Sciences (n = 85). The objective of the research – to identify the indexes between the the movement skills and physical activeness of the physical education students in Lithuanian University of Educational Sciences. Objectives of the study: 1. To identify the movement skills of physical education students. 2. To identify the one week physical activeness of physical education students. 3. To perform the correlation analysis of the indexes obtained from the movement skills and the physical activeness. The methods of the research: the research work was carried out in the stadium and the labaratory of Lithuanian University of Educationa Sciences, in the univeristy year 2013 during the months from March to June, when the track field events were on. In the research there participated (n = 85) II course physical education students from Lithuanian University of Educational Sciences. The contingent of the researchers was made of the girls (n = 21) and the boys (n = 64). The applied research methods: the analysis of the literature; the questionnaire survey; the testing; the mathematical statistics. The results of the research: the height (m), body mass (k), the body mass index (kg/m2) of the II course physical education students
was found during the research work. The identified movement skills of physical education students: 30 m running sprints (s), 30 m running from the first step (s), 30 m running after the tone (s), 800 m (girls) ir 1500 m (boys) running (min), cross-country1000 m (girls) ir 3000 m (boys) (min), long jump (m), triple jump (m). Tenza platform method was used to investigate the kinetic and dynamic indicators of single leg vertical jumps. These are the best indicators of the above mentioned jumps analysed: the take-off lenght - ta (s), speed disengagement – Va (m/s), jump hight - h (m), the maximum take-off power – Fmax (N), relative power - Ps (W/k). There were the girls and boys physical development and physical fitness relations between the correlation of the indicators identified. The questionnaire was used to identify the physical activeness throughout one week. There were the physical development and the physical fitness of the boys (n= 35) and girls (n = 16) from the physical education department relations between the correlation of the indicators identified. The finding: 1. The physical development of the physical education department II course students including height, body mass and the body mass index suit the recommended standarts. 2. There were the movement skills of the physical education department II course students identified: the speed, the speed power, a single muscle contraction power and the stamina. According to the facts suggested in the literature, the movement skills of boys are of moderate. In addition to this, the variety of jumping results performed by girls are also of moderate, but the running indicators are below the average level. 3. It is identified that the physical activeness of physical education department II course students is high. The total physical activeness by the girls thoughout the week is 34,09 ± 3,34 (hr.), and the boys
- 31,39 ± 1,97 (hr.). On average, the girs take physical activities 5,63 ± 0,59 (hr.) per week, and the boys 6,59 ± 0,44 (hr.). The girls free time physical activeness take – 4,78 ± 1,12 (hr.), the boys
- 6,03 ± 1,22 (hr.). the homework activities taken by the girls continue - 23,69 ± 2,91 (hr.), the boys - 19,00 ± 1,42 (hr.). 4. The whole physical activeness spent on household chores positively influence the general fitness test indicators: the household physical activeness correlate with jump height (r = 0,51, p<0,05). Though, the girls
movement skills such as speed, power, the muscle strenght and stamina during the track events are not effectively developed. 5. The boysphysical skills are efectively developed during the sports training sessions that are characteristic to sporty specifics of the games. It is identidied, that the growth of the boys
sports trainings positively result in improvement of the triple jump (r = 0,40, p<0,05), 30 m sprint running (r = -0,49, p<0,01), 30 m running from the first step (r = -0,39, p<0,05) and 30 m running after tone (r = -0,41, p<0,01) indicators.