Ikimokyklinio amžiaus vaikų pažintinių ir psichomotorinių gebėjimų ugdymas panaudojant lauko žaidimų priemones
Grinevičiūtė, Lina |
Lauko žaidimų priemonės yra svarbios ne tik fiziniam vystymuisi, bet ir psichikos. Žaidimų aikštelės padeda vaikų socialiniam, emociniam ir pažintiniam vystymuisi (Unal, 2009). Žaisdamas lauke, vaikas atlieka įvairiausių judesių. Jie yra labai susiję su aplinkos suvokimu, intelektine smegenų veikla, kalbos išlavinimu. Atlikdamas tam tikrus judesius ne tik lavina savo psichomotorika, bet ir pažinimo gebėjimus, kurie plečia vaikų suvokimą apie artimiausią aplinką: namų, grupės ir lauko (Monkevičienė, 2004). Praktikoje pastebima, kad pedagogai mažai planuoja ir neretai neįtraukia lauko žaidimų aikštelės priemonių į tęstinį vaikų ugdymą lauke. Dažnai pedagogai lauke vaikams suteikia daug laisvės žaisti, lakstyti, statyti ir pan., tačiau pamiršta kryptingą pažintinį ir psichomotorinį ugdymą lauko žaidimų aikštelės priemonėmis. Probleminiai klausimai: Kaip ikimokyklinio ugdymo pedagogai supranta pažintinius ir psichomotorinius gebėjimus? Kaip pedagogai planuoja vaikų ugdymą lauke? Kaip pedagogai panaudoja lauko priemones ugdymo procese? Objektas: lauko žaidimų priemonių panaudojimas. Tikslas: atskleisti, kaip pedagogai savo veikloje panaudoja lauko žaidimų priemones ugdant vaikų pažintinius ir psichomotorinius gebėjimus. Uždaviniai: ■ Apibūdinti pažintinius ir psichomotorinius gebėjimus ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje. ■ Atskleisti aplinkos ir lauko žaidimų priemonių naudą vaikų pažintiniams ir psichomotoriniams gebėjimams. ■ Išryškinti pedagogų nuomonę apie vaikų pažinimo, psichomotorikos ir lauko aplinkos priemonių sąveiką, planuojant ugdomąją veiklą ikimokyklinės ugdymo įstaigos lauko aikštelėje. Įgyvendinant išsikelta tikslą buvo atliktas kiekybinis tyrimas – apklausa (raštu). Tyrime dalyvavo: 118 Kauno miesto ikimokyklinių įstaigų pedagogų. Tyrimo metodai: ■ Mokslinės literatūros analizė. ■ Apklausa raštu (anketa) ikimokyklinio ugdymo pedagogams. Atliktas tyrimas parodė, kad beveik visi pedagogai žino vaikų pažintinius ir psichomotorinius gebėjimus, juos ugdo tiek grupėje, tiek lauke. Taip pat didžioji dalis pedagogų planuoja ugdymą lauke, tačiau palieka laiko ir vaikų saviraiškai. Į vaikų ugdymo planavimą įtrauka lauke esančias priemones, atsineša mobilias priemones ir mažoji dalis naudoja savos gamybos priemones.
Tools of outdoor games are important to physical as well as psychical development. Playgrounds help children’s social, emotional, and cognitive development (Unal, 2009). While playing outdoor, a child performs various movements. They are connected to environment perception, intellectual activity of brain, and language development very closely. Performing particular movements, a child develops his/her psycho-motor as well as cognitive skills which expand a child’s perception of the near environment: home, group, and outdoor spaces (Monkevičienė, 2004). Practical observation shows that pedagogues make plans little and do not incorporate the tools of outdoor playground into the continual children’s development outdoor often. Pedagogues often provide children with freedom to play, run, build, etc. outdoor. They, however, forget purposeful cognitive and psycho-motor development applying the tools of outdoor playground. Problematic questions: How do pedagogues of preschool development understand cognitive and psycho-motor skills? How do pedagogues plan children’s development outdoor? How do pedagogues apply the outdoor tools in development process? The subject: the usage of the tools of outdoor games. The aim: to reveal how pedagogues apply the tools of outdoor games in their practice developing children’s cognitive and psycho-motor skills. The objectives: ■ To describe cognitive and psycho-motor skills in preschool and pre-primary age. ■ To reveal the benefit of the tools of environment and outdoor games for children’s cognitive and psycho-motor skills. ■ To highlight the pedagogues’ opinion about the interaction among children’s cognition and psychomotricity, and the outdoor tools while planning developing activities in outdoor playgrounds of an institution of preschool education. In order to reach the aim set the quantitative research – written inquiry was conducted. The participants of the research: 118 pedagogues from the institutions of preschool education in Kaunas. Methods of the research: ■ Analysis of scientific literature. ■ A written inquiry (questionnaire) for the pedagogues of preschool education. The research revealed that almost all pedagogues know children’s cognitive and psycho-motor skills, develop them indoor as well as outdoor. The bigger part of pedagogues plans the outdoor activities of development but also leave time for children’s self-expression. Pedagogues involve the outdoor tools into the planning of children’s development, bring the mobile tools, and the majority of them apply the hand-made tools.