Žmogaus gyvybės samprata bendrojo lavinimo mokyklos biologijos dalyke
Kraujalytė, Kristina |
Darbe analizuojama žmogaus gyvybės samprata bendrojo lavinimo mokyklos biologijos dalyke, pateikiant teorinių šaltinių analizes, t.y. dvi žmogaus gyvybės sampratas: krecionistinę (metafizinę) ir evoliucionistinę (empirinę – funkcionalistinę ir darvinistinę). Taip pat, pristatomas dviejų tyrimų „Žmogaus gyvybės samprata biologijos vadovėliuose“ ir „Biologijos mokytojų požiūris į žmogaus gyvybę“ rezultatai, kurie yra išgryninti pagarbos gyvybei principo aspektu. Krikščioniškosios antropologijos aspektu žmogus turi vidinę vertę, nes yra Dievo kūrinys, todėl nuo prasidėjimo momento yra asmuo. Žmogaus embriono orumas ontologinio personalizmo atžvilgiu atsiskleidžia per žmogaus dvasinį pradą, kuris iškelia žmogų aukščiau individo, išsiskiriančio iš kitų ne tik savo išore, bet ir vidine būtimi. Empirinių funkcionalistų teiginys, kad ankstyvose stadijose žmogaus embrionas nėra panašus į žmogų, nėra asmuo, o tik biologinio gyvenimo faktas yra neteisingas, nes palyginamoji anatomija aiškiai įrodė, kad žmogaus embrionas yra unikalus ir būdingas tik žmogui, todėl svarbu, kad nuo prasidėjimo momento, visi veiksmai būtų nukreipti žmogaus orumui apsaugoti.
The paper work analyses the concept of human life in secondary‘s school biology subject and presents analysis of the theoretical sources, that there are two conceptions of human life – creationalistic (metaphysical) as well as evolutionistic (empirical – functionalistic and Darwinian). Also, presents the results of both researches : namely the concept of human life in biology textbooks and biology teachers' attitudes towards human life. According to the aspect of Christian anthropology, human being has an inner value because he a creation of God, in this way, he is a person from the moment of conception. In ontological personalism the dignity of human embryo unfolds through human spiritual element which raises human above the individual, distinguishable from all others, not only in the appearance but also the inner being. The statement of empirical functionalists that in the early stages human embryo does not look like a human, is not person, but just a fact of biological life, is not correct, as comparative anatomy clearly proved the unique entity of human embryo. Therefore, it is very important, from the moment of conception, all actions should be directed to protect human being.