Propagandinių puslapių atpažinimas socialiniame tinkle „Facebook“: prorusiškos propagandos atvejis
Ramanauskas, Stanislovas |
Pastaruoju metu Lietuvoje jaučiama stipri didžiosios kaimynės Rusijos skleidžiama propaganda. Ji ypač sustiprėjo nuo konflikto Ukrainoje pradžios ir, Rusijai toliau vykdant agresyvią užsienio politiką, tęsiasi iki šiol. Rusija vis akivaizdžiau kursto informacinį karą ir siekia kuo plačiau paskleisti savo propagandą Lietuvos socialiniuose tinkluose bei kitose medijose. Dėl šios priežasties pasirinkta tirti prorusišką propagandą socialiniame tinkle „Facebook“, nes ši interneto platforma yra populiariausia ir aktyviausia tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Lengvai pasiekiamas kanalas, subūręs milžinišką vartotojų bendruomenę, yra puiki vieta propagandai skleisti, norint, kad ji paveiktų kuo didesnį žmonių ratą. Todėl manau, kad svarbu sužinoti, kaip atpažinti prorusiškus propagandinius puslapius šiame socialiniame tinkle, koks jų efektyvumas ir kokia informacija yra platinama. Šio darbo objektas – prorusiškų propagandinių socialinio tinklo „Facebook“ puslapių komunikacija. Darbo tikslas – ištirti Rusijos propagandą bei jos sklaidą socialiniuose tinkluose ir nustatyti lietuviškų prorusiškų propagandinių „Facebook“ puslapių esminius bruožus ir atpažinimo požymius. Tikslui pasiekti keliami šie uždaviniai: 1. Apibrėžti informacinio karo ir propagandos reiškinius, jų rūšis bei formas; 2. Aptarti Rusijos skleidžiamą propagandą: jos priežastis, poveikį, efektyvumą, atpažinimą; 3. Paaiškinti šiuolaikinės propagandos prisitaikymą prie socialinių tinklų; 4. Ištirti 6 prorusiškų propagandinių puslapių socialiniame tinkle „Facebook“ skleidžiamą turinį, grįžtamąjį ryšį ir efektyvumą 6 savaičių laikotarpyje; 5. Palyginti ištirtus socialiniame tinkle „Facebook“ esančius prorusiškus propagandinius puslapius, jų turinį, atskleidžiant panašumus ir skirtumus, siekiant nustatyti jų bruožus ir atpažinimo požymius. Darbo metodai – mokslinės literatūros analizės, kiekybinės ir kokybinės turinio analizės ir lyginamosios analizės metodai. Tyrimo metu paaiškėjo, kad Rusija iš tiesų aktyviai naudoja informacinį karą, o požiūrį į ji perėmė iš pirmtakės Sovietų Sąjungos, kurioje informacinis karas taip pat buvo glaudžiai susijęs su propaganda. Pastaroji Rusijos dažniausiai skleidžiama vykdant geopolitika, kuri perkeliama į masinių medijų erdvę ir virsta informacine geopolitika, naudojama norint dominuoti posovietinėje informacinėje erdvėje. Visi prieš tyrimą identifikuoti galimai prorusišką propagandą platinantys „Facebook“ puslapiai, iš tiesų vykdė šią veiklą ir padeda Rusijos vykdomai informacinei geopolitikai. Išskirtos dažniausios šių puslapių propagandinių žinučių kryptys. Nustatyta, kad dauguma prorusiškų propagandinių „Facebook“ puslapių pasižymi mažu jų turinio vartotojų grįžtamuoju ryšiu, o įrašų kiekis ir bendras puslapio „patinka“ skaičius puslapių tam įtakos neturi. Svarbiausia yra prisitaikymas prie auditorijos ir skleidžiamo turinio aktualumas. Tirti puslapiai platino ne tik propagandinius, bet nepropagandinius įrašus, tačiau jų per mažai, jog būtų galima tai vadinti bandymu paslėpti propagandinį turinį, o veikiau skirti potencialų vartotojų pritraukimui.
Lately, strengthened Russia disseminated propaganda is felt in Lithuania. It has especially intensified since the beginning of the conflict in Ukraine and because of Russia aggressive foreign policy continues to this day. There are more and more apparent Russian efforts to foment an information war and to seek the widest possible dissemination of their propaganda in Lithuanian social networks and other media. Because of this reason I chose to research pro-Russian propaganda in the social network “Facebook”, as this online platform is the most popular and the most active both in Lithuania and in the world. “Facebook” is easily accessible channel, which brings together a huge community of users. For this reason it is a great place for dissemination of propaganda in order that it would affect the largest circle of people. Therefore, I believe that it is important to know how to recognize the pro-Russian propaganda pages in “Facebook”, how effective they are and what information they are distributing. The object of this work – communication of pro-Russian propaganda pages on social network “Facebook”. Aim – to research Russia propaganda and it dissemination in social networks and determine the essential features and identification signs of pro-Russian propaganda pages on “Facebook” in Lithuania. The objectives: 1. Define the information war and propaganda, their types and forms; 2. Discuss Russian propaganda: its causes, impact, effectiveness, recognition; 3. Explain the adaptation of modern propaganda with social networks; 4. Investigate 6 pro-Russian propaganda pages in Facebook: disseminated information, feedback and efficiency of 6 weeks; 5. Compare investigated pro-Russian propaganda pages on “Facebook”, their contents, revealing the similarities and differences in order to determine their features and the identification signs. Methods of this work - literature analysis, quantitative and qualitative content analysis and comparative analysis. The research reveals that Russia is actively using information warfare and the approach of it inherited from its predecessor – the Soviet Union, where the information war has also been closely associated with the propaganda. Russian propaganda usually disseminated because of geopolitics, which is transferred to the mass media space and transformed into information geopolitics, used to dominate in the post-Soviet informational space. All before the research identificated potentially pro-Russian propaganda disseminating pages on “Facebook” actually carried out these activities and supports Russian information geopolitics. Identified the most common directions of these pages propaganda messages. It was found that most of analysed pages has a little of the content consumer feedback and the number of posts and the total page “like” number have no effects on it. The most important things are adaptation to the audience and relevance of the topic.