Tarptautinio Kauno oro uosto sanitarinės apsaugos zonos ribų tikslinimas pagal perspektyvinius triukšmo žemėlapius ir žemės sklypų naudojimo apribojimų kitimas
Žemaitis, Julius |
Sanitarinės apsaugos zonos nustatomos nuo potencialių taršos šaltinių, apsaugoti nuo galimo poveikio aplinkai bei poveikio žmonių sveikatai. Sanitarinės apsaugos zonos nustatomos detaliaisiais planais, dažniausiai projektuojant potencialaus taršos šaltinio statybą ir lieka galioti iki sanitarinių apsaugos zonų patikslinimo. O SAZ patikslinti galima atlikus taršos sklaidos matavimus arba kitais įstatymų numatytais atvejais. Pagal aplinkinių gyventojų motyvuotus prašymus, dažniausiai SAZ didinamas dėl gyventojų nepasitenkinimo, juntamo atitinkamo taršos poveikio. Arba pagal taršos sklaidos matavimų skaičiavimus SAZ naudotojo prašymais, įdiegus naujausius taršos sklaidos mažinimo būdus ar procesus. Taip pat, senai nustatytos sanitarinės apsaugos zonos, gali būti nepagrįstai per didelės ar per mažos, nes įdiegus naujausias šiuolaikines technologijas arba apribojus įvairiais apribojimais senesnių, didesnę taršą skleidžiančių šaltinių eksplaotaciją, galima sumažinti taršos sklaidą ir tuo pačiu atsiranda galimybė mažinti SAZ. Mokslinio darbo tikslas – suprojektuoti ir patikslinti Tarptautinio Kauno oro uosto sanitarines apsaugos zonos ribas. Darbe analizuojma Tarptautinio Kauno oro uosto sanitarinė apsaugos zona, kuri nustatyta detaliuoju planu ir galioja nuo 1998 liepos 7 d., pagal specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas. Bet paskaičiuotos ir nustatytos sanitarinės apsaugos zonos ribos nebuvo sulygintos su lėktuvų ir kitų skraidymo priemonių sukeliamu triukšmu, nes tuometinės higienos normos nepateikė aviacinio triukšmo matavimo metodų ir būdų. Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, perkelta daug Europos Sąjungos normatyvinių aktų į Lietuvos teisinę bazę ir Lietuvoje pradėta griežčiau reglamentuoti triukšmą ir jo poveikį aplinkai. Taip pat, atsivėrė patrauklesnės ir saugesnės sąlygos užsienio investuotojams Lietuvos oro transporto sferoje. Ir tai lėmė naujesnių, tylesnių orlaivių naudojimą Lietuvos oro erdvėje, bei triukšmingų orlaivių skrydžių ribojimą pagal įvairius teisinius apribojimus. Bet padidėjo, tiek keleivių pervežimo, tiek korvinių tranzito skrydžių ir skrydžių skleidžiamas triukšmas tapo pastovesnis. Todėl atsirado būtinybė tikslinti Lietuvos oro uostų sanitarines apsaugos zonas, pagal konkrečius orlaivių skrydžių sukeliamų triukšmo lygius. Išanalizavus mokslinę literatūrą, nustatyta, kad reikia tikslinti Tarpatutinio Kauno oro uosto sanitarines apsaugos zonos ribas, pagal orlaivių skleidžiamus triukšmo lygius. Naujai suprojektuotos SAZ, pagal perspektyvinius triukšmo žemėlapius, teritorija pasikeitė nedaug, bevik 21 ha, bet kito SAZ teritorijos formą ir į triukšmo zoną C pateko papildomai virš 50 namų valdos sklypų. Taip pat didžioji triukšmo zonos C dalis persikėlė iš vakarinės pusės, kuri yra apgyvendinta į rytinę pusę, kur plyti žemės ūkio paskirties žemės sklypai Jonavos rajone.
The sanitary protection zones (SPZ) are established according to potencial pollutions sources to protect the environment and people‘s health from possible influence. SPZ are set with detail projects, mostly during the projecting of potencial pollution source construction and remains valid till the SPZ specification. And to specify the SPZ is possible by doing measurement of pollution scatter or in other lawful cases. According to reasoned requests of residents, the SPZ are being enlarged because of people‘s complaints and tangible appropriate effect of pollution. Similarly, after the measurement of pollution‘s scatter by requests of SPZ user, introducing modern pollution scatter decrease ways or processes. Also, the SPZ, which were established long-ago, nowadays may be motiveless too large or too small; because introducing of new modern technologies or forbidding long-time and larger pollution emitted sources exploitation, herewith comes possibility to reduce SPZ. The aim of this study is to project and specify the SPZ borders of Kaunas International Airport. The study analyses Kaunas International Airport‘s SPZ, which is set according to detail project and is valid since July 7, 1998, under the special terms of handling land and forests. However, the calculated and established SPZ borders were not equalized with the noise made by planes and other aircrafts , because then hygiene standards did not introduce methods of measurements of aerial noise. When Lithuania entered the European Union, plenty of normative acts were transfered to the law base of Lithuania and due to that the noise and its influence to environment have started to be regulated more strictly. Moreover, foreign investors have got safer and more desirable conditions in Lithuanian air traffic range. And that determined to exploit modern and more quiet airplanes in Lithuanian aircraft as well as to limit exploitation of loud airplanes according to various legal bounds. But then increased the flights of passengers and cargo transit as well as fligt‘s noise became steadier. Therefore came the necessity to specify SPZ of Lithuanian airports according to particular noise levels induced by airplanes flights. Sustaining the nonfiction the necessity to specify Kaunas International Airport SPZ borders was established according to airplanes noise levels. The newly projected SPZ after the perspective maps of noise does not show remarkable changes – 21 ha; however, the SPZ‘s shape has changed and more than 50 premise were involved to the noise zone C. Also a major part of this zone has changed its location from the west side (a settled one) to the east side where agriculture sites stretch in Jonava district.