Neformalaus švietimo muzikos pedagogų kvalifikacijos tobulinimosi ypatumai ugdymo proceso kaitos kontekste
Klimantavičiūtė, Monika |
Vykstant ugdymo proceso kaitai, neformalaus švietimo muzikos pedagogai turi atitikti mokytojų profesijos kompetencijos apraše ir kituose švietimo sistemos įstatymuose atitinkančius reikalavimus, todėl pedagogai privalo nuolat tobulinti savo kvalifikaciją. Kadangi kvalifikacijos tobulinimosi renginių pasiūla yra gana didelė, tyrimais būtų tikslinga atskleisti, kokie kvalifikacijos tobulinimosi ypatumai neformalaus švietimo muzikos pedagogams turi didžiausią reikšmę ugdymo proceso kaitos kontekste. Tyrimo klausimas: kokie kvalifikacijos tobulinimosi ypatumai neformalaus švietimo muzikos pedagogams turi didžiausią reikšmę ugdymo proceso kaitos kontekste? Tyrimo objektas: neformalaus švietimo muzikos pedagogų kvalifikacijos tobulinimosi ypatumai. Tyrimo tikslas: atskleisti neformalaus švietimo muzikos pedagogų kvalifikacijos tobulinimosi ypatumus ugdymo proceso kaitos kontekste. Tyrimo metodai: Mokslinės literatūros bei dokumentų analizė; anketinė apklausa (kiekybinis tyrimas). Tyrimo imtį sudaro 92 Kauno miesto neformalaus švietimo įstaigų muzikos pedagogai. Išvados: Neformalaus švietimo muzikos pedagogų kvalifikacijos tobulinimosi ypatumai susideda iš ugdymo proceso kaitos komponentų (pedagogo asmenybės, mokymo metodų, ugdymo turinio), vidinių ir išorinių tobulinimosi veiksnių. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad reikšmingiausias tobulintinas ugdymo proceso kaitos komponentas yra mokymo metodai. Neformalaus švietimo muzikos pedagogams yra aktualūs tie mokymai, kurie yra susiję su ugdymo metodika ir praktika, žiniomis, pagilinančiomis ugdymo sampratą. Dauguma respondentų pažymėjo, jog juos domina praktiniai seminarai, kur patys galėtų išmokti įvairių naujų mokymo metodų. Neformalaus švietimo muzikos pedagogai tobulinti kvalifikaciją dažniau yra skatinami vidinių veiksnių. Pedagogai tobulina kvalifikaciją, nes jaučia vidinį poreikį tobulėti, kelia sau asmeninius tikslus, stengiasi pasiekti gerų vaikų ugdymo rezultatų. Muzikos pedagogai dažniausiai kvalifikaciją tobulina darbo metu ir mokinių atostogų metu; geriausi kvalifikacijos tobulinimosi renginių lektoriai yra mokytojai. Visuomet patraukliausios kvalifikacijos tobulinimo formos – praktiniai užsiėmimai ir edukacinės išvykos-seminarai, mažiausiai patrauklios – teorinės paskaitos ir nuotoliniai seminarai.
The ongoing change of education process obliges non-formal education musical educators to comply with the requirements set out by the description of teachers’ professional competence and other legislation of educational system, thus educators must constantly improve their qualification. Since the offer of qualification improvement events is quite high, the researches are conducted to determine what peculiarities of qualification improvement play the most important role in the context of education process development of non-formal education music educators. Research question: what kind of peculiarities of qualification improvement play the most important role to non-formal education music educators in the context of education process development? Research object: the peculiarities of non-formal music educators’ qualification improvement. Research aim: to determine the peculiarities of non-formal education music educators’ qualification improvement in the context of education process development. Research methods: the analysis of scholarly literature and documents; questionnaire survey (quantitative research). The scope of the research is 92 music educators of Kaunas City non-formal educational institutions. Conclusions: The peculiarities of non-formal education musical educators consist of the components of education process development (educators’ personality, teaching methods, teaching content), internal and external factors of improvement. The results of the research showed that the most important component of education process development to be improved is teaching methods. Non-formal education music educators are interested in such training that is related to education methodology and practice, knowledge that will improve the concept of education. The majority of respondents pointed out that they are interested in practical seminars, where they can learn new teaching methods themselves. Mostly, the non-formal education music educators are motivated to improve their qualification by internal factors. The educators improve their qualification due to the internal need to improve, due to their personal goals, attempts to reach better results in children education. In the majority of cases, music educators improve their qualification during work time or during students’ holidays and the best lectors of qualification improvement events are teachers. The most popular form of qualification improvement is practical workshops and the least popular are theoretical lectures and distance seminars.