Marginalo įvaizdis Mariaus Ivaškevičiaus pjesėje ,,Išvarymas“ ir Dorotos Maslowskos romane ,,Lenkų ir rusų karas po baltai raudona vėliava“
Janiulytė, Inga |
Darbe analizuojami du kūriniai: lietuvių autoriaus Mariaus Ivaškevičiaus pjesė „Išvarymas: vieno obuolio kronika“ (išleista 2012 m.) ir lenkų autorės Dorotos Maslowskos romano „Lenkų ir rusų karas po baltai raudona vėliava“ lietuviškas vertimas, išleistas 2007 m. Darbo tikslas – ištirti populiaraus kito, visuomenės marginalo reprezentacijas nurodytuose kūriniuose, jas palyginti. Darbo uždaviniai: 1) ištirti marginalo įvaizdžio ir socialinio konflikto sąsajas kūriniuose; 2) ištirti reprezentaciją kaip galios diskurso strategiją; 3) per lyginimą atrasti reprezentacijų, jų konstravimo, funkcijų panašumus ir skirtumus. Terminas „marginalas“ padiktuoja sociologinį žvilgsnį, kurį siekiama derinti su įvairiomis humanitarinių mokslų perspektyvomis. Darbe vyraujančios teorijos yra imagologija ir postkolonializmas, feministinė kritika, pasirinktos dėl kito kategorijos. Analizuojami literatūros tekstai yra postmodernūs ir populiarūs. Juose vystoma nematomo karo tema nurodo į nematomą socialinį konfliktą tarp valdančių ir valdomųjų. Marginalai atstovauja pastaruosius. Ivaškevičiaus kūrinyje konfliktas perkeliamas iš lokalios į globalią erdvę. Joje jis lieka kupinas postkolonialistinės mimikrijos, ritualinio galingojo smurto prieš silpnajį, pralaimėjimo nuojautų. Tuo metu Maslowskos romane karu-simuliakru parodijuojama žiniasklaidos skleidžiama ksenofobija. Per kitą skleidžiasi galios diskursas. „Išvaryme“ kitas yra antras dėmuo binarinėje galios santykių opozicijoje. Vaizduojamas kitas – Orientas (ir -alistiškas) bei moterys (ir -iškas). „Lenkų ir rusų kare...“ kitas yra neapibrėžtas ir groteskiškas. Kova dėl galios perkelta į personažo ir autoriaus konfrontaciją. Socialinį konfliktą tekstuose paryškina marginalinio ir hegemoninio vyriškumų susidūrimas, groteskiška ir karnavališka kalba.
The image of marginal people is analysed and compared in Marius Ivaškevičius's play „The Expulsion“ (published in 2012) and Dorota Maslowska's novel „Snow White and Russian Red“ (Lithuanian translation published in 2007). The object of the work is to examine the representation of Other in these texts. The objectives: 1) to examine the connection between image of marginal people and social conflict in society, 2) to examine the representation of Other as discourse of power, 3) to find similarities and differences through the comparison of representations, their constructions and functions. The term „marginal people“ dictates sociological perspective. It is combined with other humanitarian sciences' perspectives: imagology, postcolonialism, feminism that are chosen for their interest in the cathegory of Other. The analyzed texts are both postmodern and popular. The discourse of invisible war is developed that refers to an invisible social conflict between those with power and those without. Marginal people represent the latter ones. In Ivaškevičius' play the conflict is transfered from local to a global sphere. It is full of postcolonial mimicry, ritualic violence of powerful one against the weak one, the feeling of defeat, while in Maslowska's novel the war-simulacrum is used to mock popular xenophobia that is disseminated in the media. The discourse of power is elaborated in construction of Other. In „The Expulsion“ the Other is the second element in the binary opposition of power. Represented Other is Orient(-al) and women(-ine). In the „Snow White and Red“ the Other is not defined and grotesque. The conflict of power is transfered into the confrontation between the character that is marginal and debut author that emerges in the novel. Social conflict is highlighted by encounter of hegemonic and marginal masculinity, grotesque and carnavalesque nature of language.