Paslėpta farmacijos reklama Lietuvos periodikoje
Petraitis, Egidijus |
Žiniasklaida tapo verslu, kuris didele dalimi priklauso nuo reklamos, nes didžiausios finansinės įplaukos gaunamos būtent iš jos. Globalizacija, komercialėjimas, konvergencija – visų šių procesų dėka reklama Lietuvos žiniasklaidoje įgavo dar didesnį pagreitį. Nuolatinis žiniasklaidos bendrovių varžymasis dėl išlikimo rinkoje, etiškumo stoka bei tiesioginė priklausomybė nuo reklamos, kaip nuo pagrindinio pajamų šaltinio lėmė ne tik reklamos reiškinio išplitimą, bet ir jos transformacijų pasirodymą – paslėptą reklamą. Paslėpta reklama – tai reklaminio pobūdžio informacija apie tam tikrą gamintoją, produktą ar paslaugą, kuri nėra pažymima kaip reklama. Šios reklamos apraiškos žiniasklaidoje n��ra lengvai aptinkamos ir atpažįstamos, nes jose reklaminė informacija dažnai pateikiama kaip redakcijos ar žurnalistų nepriklausoma nuomonė. Farmacijos sektorius – tai vienas iš stambiausių reklamos užsakovų žiniasklaidoje. Kompanijų susikūrimas bei naujų vaistinių produktų pasirodymas rinkoje skatina didelę konkurenciją. Siekiant padidinti pardavimus ir laimėti konkurencinėje kovoje, farmacijos bendrovės nuolat investuoja į reklamą, dažnai panaudodamos ir draudžiamas reklamos formas žiniasklaidoje. Todėl šio darbo tikslas yra išnagrinėti paslėptos farmacijos reklamos ypatumus ir jų raišką Lietuvos periodinėje spaudoje. Spauda – tai anksčiausiai atsiradęs ir labiausiai išsivystęs žiniasklaidos sektorius. Laikraščiai, žurnalai, brošiūros – tai populiariausi leidiniai, kuriuos farmacijos kompanijos panaudoja reklaminei informacijai skleisti, todėl paslėptos farmacijos reklamos apraiškų buvo ieškoma šiame žiniasklaidos segmente. Žurnalų turinio analizė parodė augančio paslėptos farmacijos reklamos vartojimo tendenciją. Žurnalai, skirtingai nuo laikraščių, tampa vis patrauklesne terpe nepažymėtiems reklaminiams straipsniams talpinti. Tą sąlygoja šio spaudos segmento didesnė išliekamoji vertė, tiesioginis tikslinių auditorijų pasiekiamumas bei jame pateiktos informacijos patrauklumas. Be to, be dalis aptiktų draudžiamos farmacijos reklamos atvejų išsiskyrė nauja formos transformacija, t.y. kai reklama pateikiama kaip žurnalo redakcijos nuomonė. Tuo tarpu laikraščiuose buvo pastebima nepažymėtos vaistų reklamos apraiškų mažėjimo tendencija. Tai rodo, jog dienraščiai, dažniausiai skirti pakankamai didelei visuomenės daliai, vis rečiau patenka į farmacijos kompanijų akiratį.
The media became a business, which depends on advertisment more and more, as the greatest financial income is given out of it. Because of such processes as globalisation, commercialism and convergence, the advertisement is spreading rapidly in Lithuania. The continuous competition between the organisations of the media for the survival in the market, the shortage of ethics and the direct dependence from advertisement, as from the main source of income, made the advertisement to spread and showed the hidden types of advertisement. The hidden advertisement is a type of advertisement information about the manufacturer, the product and the service itself. It is necessary to mention, that all these things are not marked as advertisement. It is hard to find and recognize such types of advertisement in the media, as the information of the advertisement is often given, as the independent opinion of editorials and journalists. The division of pharmaceutics is one of the greatest customers of the advertisement in the media. The foundation of companies and the appearance of new medical products in market encourage a great competition. These companies of pharmaceutics continually make investments in the advertisement, as they want to increase the sales and to win the competition. It is often used the forbidden forms of advertisement in the media. The aim of this paper is to analyse the peculiarities of the hidden types of advertisement and its expression in the periodical press in Lithuania. The press is described as the earliest and the most developed sector of the media. The most popular publications are newspapers, magazines and brochures, which are used to spread the information of advertisement by the companies of pharmaceutics. This is the reason, why everybody was searching the hidden advertisement in this section. The analysis of the content of magazines showed the tendency of the risen use of hidden advertisement. Magazines, unlike newspapers, are becoming more and more attractive environment for unmarked articles. This thing is because of the great remaining value of this section, the direct availability of the audience and the fascination of the given information in it. By the way, the new form of transformation is found because of hidden advertisement. This means, that the advertisement is produced according to the opinion of the editorial of the magazine. The declining tendency of unmarked medical products was found in newspapers. This thing shows, that newspapers are rarely read by the companies of pharmaceutics. They are designed for the great part of the society.