Mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiai ugdymo paradigmų kaitoje
Kazlienė, Jurgita |
Tyrimo objektas – mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiai. Šio tyrimo tikslas – atskleisti mokytojų ir mokinių tarpusavio santykius ugdymo paradigmų kaitoje. Šiuo tyrimu siekiama išspręsti tokius uždavinius: 1.Aptarti tarpusavio santykių kaitą mokslinėje literatūroje ir švietimą reglamentuojančiuose dokumentuose. 2.Išnagrinėti pedagogų požiūrį į mokytojų ir mokinių tarpusavio santykius. 3.Išsiaiškinti mokinių santykių su mokytojais problemas. 4.Atskleisti mokytojų ir mokinių tarpusavio santykių kaitą. Tyrimo metodai: 1.Teoriniai: filosofinės, socialinės, psichologinės, pedagoginės literatūros analizė, švietimo sistemos dokumentų bei duomenų apie ugdymo proceso kaitą studijavimas pasirinkto tyrimo aspektu. 2.Empiriniai – respondentų nuomonių išsiaiškinimas anketine apklausa. Skaičiuoti procentiniai dažniai, tikrintos neparametrinės hipotezės, siekiant įvertinti skirtumų tarp tiriamųjų grupių požymių statistinį reikšmingumą. Statistinei analizei buvo naudojamas statistinės analizės programinis paketas SPSS 12. Tyrimo imtis. Siekiant ištirti kokie mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiai buvo tarpukario Lietuvoje (nuo 1918 iki 1940 metų), Lietuvai esant Tarybų Sąjungos sudėtyje (nuo 1940 iki 1990 metų) ir atstačius Lietuvos nepriklausomybę (nuo 1990 iki 2008 metų) atlikta Dusetų seniūnijos gyventojų anketinė apklausa. Apklausoje dalyvavo 339 respondentai, iš jų 51 Dusetų Kazimiero Būgos gimnazijos mokytojas, 197 gimnazijos VIII-XII klasių mokiniai ir 91 Dusetų seniūnijos gyventojas. Tyrimo teorinis reikšmingumas: •Mokytojų ir mokinių tarpusavio santykių problemai nagrinėti yra pakankamai daug literatūros. Tačiau nepakanka literatūros, kuri nagrinėtų santykių kaitą keičiantis ugdymo paradigmoms. Todėl santykių kaitos analizė praturtins pedagoginę literatūrą naujais edukacinių klausimų aspektais. •Su gautais tyrimo duomenimis bus supažindintas tiriamasis regionas. Tyrimo praktinis reikšmingumas: •Pirmą kartą Dusetų seniūnijoje buvo tiriami mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiai ugdymo paradigmų kaitoje. •Nustatyti, kiekybiškai ir kokybiškai pagrįsti mokytojų ir mokinių tarpusavio santykius lemiantys veiksniai, atskleisti jų kaitos dėsningumai.
In the Master‘s Final Theses problems of teachers‘ and pupils‘ relationship, emerging in the upbringing paradigms shift during different periods of the 20th century in Lithuania, are formulated. Performed scientific researches, seeking to ascertain what influence the changes of the socio-pedagogic environment, society and education make for the teachers‘ and pupils‘ relationship, for the development of values, attitudes, etc. The Object of the Research is teachers‘ and pupils‘ relationship. The Aim of the Research is to reveal the teachers‘ and pupils‘ relationship in the upbringing paradigm shift. The following objectives are pursued to solve by this research: 1. To consider the relationship shift in the scientific references. 2. To analyze the educationalists‘attitude towards the teachers‘ and pupils‘ relationship. 3. To clarify issues of pupils‘ relations with teachers. 4. To reveal the shift of teachers‘ and pupils‘ relationship. Methods of the research are as follows: 1. Theoretical: analysis of philosophical, social psychological, educational references, studying of education system documents and data about the upbringing process shift in the aspect of the chosen research aspect. 2. Empirical: clarification of the respondents’ opinions by the questionnaire survey. The Sample of the Research. 339 respondents participated in the survey, 51 of them were teachers and 197 pupils (of 8-12 forms) of Dusetos Kazimieras Būga Gymnasia, 91 resident of Dusetos Neighbourhood (30-24 years old, 46-35 years old, 75 years old and elder). The data of the research were processed using statistical data processing package SPSS, version 12.0. Having summarized the analysis of the scientific references, it may be affirmed that socio-cultural, educational, political and economic alterations of the society mostly influence changes of the teachers’ and pupils’ relationship, valuable attitudes, common activity; the upbringing paradigms shift are closely connected with the above mentioned. Quantitative and qualitative data analysis shows the teachers’ critical attitude towards the teachers’ and pupils’ relationship. In their opinion, these relations are deteriorating constantly; familiarity, a shortage of tolerance, disrespect, miscommunication, hostility, indifference and mistrust of each other are characteristic to them. Pupils less and less respect teachers’ opinion, do not have any sense of responsibility, obligation, do not observe principals of conduct, they enjoy their rights and forget their duties. Analyzing the data of the research, the most often problems of the teachers’ and pupils’ relationship are stated: the teachers do not always evaluate pupils’ knowledge transparently, they do not respect the pupils’ opinion, do not consider the pupils’ needs, seldom allow to choose more attractive learning methods themselves, seldom notice or commend the progress made, the relations are too much businesslike, common after-school activity is lacked. Quantitative and qualitative research of different aged respondents’ groups revealed the shift of the teachers’ and pupils’ relationship. Former interwar school pupils state that during those times the teacher was especially respected and evaluated. He was the authority, an example for the pupils. The pupils always trusted the teacher, do not doubted his opinion, the subject competence, fostered values. Former soviet school pupils state that the contemporary system presented high requirements for the pupils’ appearance and behaviour. The distance, efficiency, diktat were characteristic for the teachers’ and pupils’ relations. The respect was changed by the fear to be misunderstood and punished. The authoritarian upbringing for the pupils sowed mistrust in the teachers, and the teacher’s authority had declined as a result. The Respondents, having finished independent Lithuanian schools, think that the changed attitude towards the pupil, has changed and their relationship with teachers. They became warmer, more tolerant, more liberal. Having compared the research data of different age respondents, it is evident that both of different period school and the modern school pupils relationship with teachers openness, sincerity, understanding, sympathy, respect and confidence in each other lack very much.