Atgailos ir Sutaikinimo sakramentas pagal Katalikų Bažnyčios mokymą ir katalikiškos X gimnazijos III – IV klasių gimnazistų požiūris į jį
Ąžuolaitytė, Ieva |
Tyrimo aktualumas: Dauguma jaunuolių negyvena sakramentinio gyvenimo, nešvenčia Atgailos ir Sutaikinimo sakramento. Jaunuoliams kyla psichologinių problemų dėl neteisingai interpretuojamos laisvės sampratos, jie neigia šio sakramento svarbą ir taip ne tik nuolat gyvena nuodėmėje, bet ir suardo ryšį su Dievu. Svarbu ieškoti atsakymų, kodėl jaunuoliams Bažnyčia ir jos mokymas atrodo nepatrauklus ir kodėl požiūris į Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą yra neigiamas. Tyrimo tikslas: Pristatyti Katalikų Bažnyčios mokymą apie Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą ir identifikuoti X gimnazijos III – IV klasių gimnazistų požiūrį į Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą. Tyrimo objektas: Atgailos ir Sutaikinimo sakramentas pagal Katalikų Bažnyčios mokymą. Tyrimo uždaviniai: 1. Atskleisti Atgailos ir Sutaikinimo sakramento sampratą pagal Katalikų Bažnyčios mokymą. 2. Apibūdinti vieną svarbiausių Bažnyčios misijų – Eucharistiją. Eucharistijos prasmę, reikšmę ir svarbą krikščionims bei sakramentinio gyvenimo svarbą. 3. Išskirti 17 – 18 metų jaunuolių patiriamas psichologines krizes, sąlygotas jaunuolių požiūrio į laisvę. 4. Identifikuoti, koks X gimnazijos III – IV klasių gimnazistų požiūris į laisvės sampratą. 5. Identifikuoti, kaip X gimnazijos III – IV klasių gimnazistai vertina Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą. 6. Nustatyti, kaip laisvės samprata sąlygoja Atgailos ir Sutaikinimo sakramento priėmimą tarp X gimnazijos III – IV klasių gimnazistų. Tyrimo metodika ir organizavimas: teorinėje darbo dalyje bus naudojamas teologinės, psichologinės, pedagoginės literatūros bei Bažnyčios dokumentų ir Jono sintetinis – analitinis metodas. Empirinėje tyrimo dalyje – kokybinis tyrimas – klausimynas. Tyrime dalyvavo katalikiškos X gimnazijos III – IV klasių gimnazistai. Tyrimo rezultatai ir išvados: Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad jaunuoliai turi gana nemažai teorinių žinių apie Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą, žino, kodėl jis svarbus žmonėms. Taip pat didžioji dauguma supranta ir tai, kas yra laisvė, tačiau lygiai taip pat mano, kad laisvė yra ir galimybė gyventi pagal savo taisykles, elgtis taip, kaip jiems malonu, išbandyti visus siūlomus gyvenimo malonumus. Tačiau nors jaunuoliai turi žinių apie Atgailos ir Sutaikinimo sakramentą, žino esminius ir svarbiausius dalykus apie jį, sakramentinio gyvenimo negyvena. Dalis pažymi, kad tai – atgyvena ir jiems nėra reikalinga. Analizuojant kitus jų pasirinktus atsakymus apie vertybes, egzistencinius klausimus, autoritetus akivaizdu, kad širdyje kiekvienas nešiojasi begalinį norą būti reikalingais, kad jiems rūpi dvasiniai dalykai ir kiekvienas jų svajoja apie savo ateitį. Tikėtina, kad paskatinti tinkamai pasirinktų autoritetų, patyrę Atgailos ir Sutaikinimo sakramento teikiamas malones, jie atrastų ramybę ir suvoktų, kas yra tikroji laisvė. Ir nors didžioji dauguma pažymėjo, kad jų autoritetai yra tėvai – pastarieji nėra tinkami autoritetai dėl to, kad patys nėra praktikuojantys katalikai, dažniausiai nuolat dirba ir mažai dėmesio skiria savo vaikams. Gilesnis jaunuolių ugdymas galėtų jiems padėti atrasti tikėjimą, švęsti sakramentus. Ypatingai didelis dėmesys turėtų būti atkreipiamas į šeimų parengimą santuokai, suaugusiųjų bei paauglių katechizaciją ieškant vis naujų evangelizacijos būdų.
Object of research: Most of young people do not live the sacramental life, they do not celebrate the sacrament of Penance. Teenagers have psychological problems because of an incorrect interpretation of the concept of freedom, they deny the importance of the Sacrament of Penance and thus not only constantly live in sin, but also destroys the relationship with God. It is important to look for answers as to why the Church and its teachings seems unattractive to young people and why attitude of the youth to the sacrament of Penance is negative. Goal of research: To analyse the teachings of the Catholic Church on the Sacrament of Penance and identify attitude of gymnasium students of III - IV grade of Catholic Gymnasium X toward sacrament of Penance. Object of research: The sacrament of Penance according to Catholic teaching. Objectives of research: 1. To analyze the concept of the sacrament of Penance by the Catholic Church's teachings. 2. Description of the most important mission of the Church - the Eucharist. Eucharistic significance and importance in the sacramental life of Christians. 3. Identify psychological crises, caused by misunderstanding concept of freedom, experienced by 17-18 year old student. 4. Identify what is attitude of III - IV grade students of gymnasium X towards the concept of freedom. 5. Identify what is attitude of III - IV grade students of gymnasium X towards the sacrament of Penance. 6. Determine how the concept of freedom leads to the acceptance of the sacrament of Penance by III - IV grade of gymnasium students. Methods of research: In the theoretical part author analyses psychological, theological, pedagogical literature and Church documents. Based on analyzed literature author created questionnaire for students of III - IV grade students of Catholic Gymnasium X. Total number of participants was – 106. Results of the research: The survey found that the students have quite a lot of theoretical knowledge about the sacrament of Penance, they know why it is important to people. The vast majority of them understand concept of freedom, but at the same students believe that freedom is also an opportunity to live according to their own rules, allows to try any available pleasures of life. However, although young people have sufficient knowledge about the Sacrament of Penance, knows the essential and important things about it, but they fail to live sacramental life. Some of them consider the Sacrament as outdated and not needed in modern life. Analysis of students answers regarding values, role models, existential questions shows that everyone carries in the heart desire to be needed and loved, that they care about their spirituality and everyone have dreams about their future. It is likely that proper role models, could direct them to discover Sacrament of Penance, at same time leading to the real freedom. And although the vast majority of students indicated that their role models are parents - they are not always suitable leaders due to the fact that they themselves are not practicing Catholics, mostly busy working and caring only about material needs of the children. More in-depth education of young people could help them find the faith and celebrate the sacraments. A particular focus should be given to the families, adult and adolescent catechesis, finding ever new ways to reach their hearts.