Lietuvos kariuomenės įvaizdis kaip atsakas į Rusijos propagandą (Privalomosios karo tarnybos atnaujinimo atvejis)
Agresyviai nusiteikusioms valstybėms skleidžiant propagandą tampa svarbu imtis priemonių tam, kad būtų didinamas žmonių informuotumas, sąmoningumas pilietiškumas ir lojalumas valstybei. Temos naujumas grindžiamas tuo, kad nėra tyrimų, kurie konceptualiai apjungtų šalies ir valstybinių institucijų įvaizdį ir visa tai pateiktų kaip konkrečią priemonę, kuri būtų panaudojama šalies saugumo ir gynybos klausimų kontekste. Magistro darbo tyrimo objektas – Lietuvos kariuomenės ir atkurtos privalomosios karo tarnybos įvaizdis. Darbo tikslas – ištirti Lietuvos kariuomenės įvaizdį formuojančius ir piliečių nuostatas lemiančius veiksnius bei pateikti rekomendacijas, kurios padėtų kurti prieš Rusijos propagandą nukreiptą Lietuvos kariuomenės įvaizdį. Darbe keliami šie uždaviniai: atlikti literatūros analizę, siekiant išanalizuoti pagrindinius įvaizdžio formavimo elementus; išnagrinėti kariuomenės naudojamas įvaizdžio kūrimo priemonių ypatybes; aptarti propagandą kaip piliečių nuostatas keičiančią priemonę; atlikti tyrimą, siekiant išsiaiškinti, kaip grąžinta šauktinių kariuomenė formuoja Lietuvos kariuomenės įvaizdį ir kokia yra įvaizdžio įtaka propagandos suvaldymo procese; pateikti rekomendacijas, kurios padėtų kurti prieš Rusijos propagandą nukreiptą Lietuvos kariuomenės įvaizdį. Teorinėje darbo dalyje nagrinėjamas įvaizdis ir jo konstravimo priemonės. Pateikiama valstybės ir valstybinių institucijų įvaizdžio reikšmė, pagrindžiamos šių įvaizdžių tarpusavio sąsajos. Vidinis valstybės įvaizdis ir šalies valstybinių institucijų įvaizdis yra pateikiamas kaip efektyvi priemonė, skatinanti piliečių lojalumą, pilietiškumą, informuotumą ir sąmoningumą. Didelis dėmesys sutelkiamas ties valstybės gynybos institucijų įvaizdžio formavimo specifika, nagrinėjami su Lietuvos kariuomenės įvaizdžiu susiję klausimai. Darbe naudojama mišrių tyrimo metodų prieiga. Kokybinio tyrimo prieiga yra taikoma, pasitelkiant interviu metodą, kuriuo siekiama išsiaiškinti Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento ekspertų poziciją apie vystomą institucijos įvaizdį bei propagandos ekspertų įžvalgas apie įvaizdžio įtaką propagandos suvaldymo procese. Mišriu turinio analizės metodu yra siekiama ištirti, koks sugrąžintos privalomosios karo tarnybos įvaizdis formuojamas ir atspindimas populiariausiame Lietuvos naujienų portale „Delfi.lt“. Literatūros analizė ir atliktas tyrimas parodė, kad teigiamas valstybės ir valstybinių institucijų įvaizdis konsoliduoja žmones, skatina pilietiškumą, padeda formuoti teigiamas nuostatas, taip didinant žmonių sąmoningumą, lojalumą ir atsparumą skleidžiamai propagandai. Remiantis atliktais tyrimais galima matyti, jog tiriamos valstybinės institucijos dedamos pastangos, formuojant įvaizdį – neatsveria žiniasklaidos priemonių daromos įtakos. Nepaisant viešojoje erdvėje išsakomų nuomonių ir komentarų, visuomenėje vyrauja iki galo nesuformuotas ir nekonkretus atnaujintos privalomosios karo tarnybos įvaizdis.
When aggressive countries are constantly using tools of destabilization such as propaganda – it becomes very important to reconsider security situation and find out ways which would help to increase citizen awareness, consciousness, loyalty and citizenship. There is no researches which combine country image and states institution image as a tool which would be able to deal with security and defence challenges. The object of the research – the images of Lithuanian Armed Forces and reinstated mandatory military service. The aim of thesis – investigate factors which forms Lithuanian Armed Forces image and citizens attitudes towards that institution as well as give recommendations which would help to create Lithuanian Armed Forces image which would be directed to Russian propaganda. Main task of thesis are: to analyze the basic elements of image formation; to analyze features of armed forces image creation; to discuss propaganda as a tool which changes citizens beliefs; to do research in order to know how reinstated mandatory military service shapes the image of Lithuanian Armed Forces also to know what kind of influence does the image have on propaganda; give recommendations which would help to create image of Lithuanian Armed Forces which would be directed to Russian propaganda. Concept of the image and its formation are being analyzed in the theoretical part of thesis. The image of the country and the image of state institutions, their meaning and link between these two concepts also being presented there. The internal image of the country and the image of state institutions are being presented as effective way which fosters loyalty of citizens, citizenship, consciousness and awareness. Author presents process and particularity of defence institutions image formation. The type of research is combined content analyses. Interview method is being used to find out how experts from Strategic Communication Department of Lithuanian Armed Forces form institution image as well as expert opinion about image influence on propaganda. Combined content analyses allows to investigate what kind of image reinstated mandatory military service has and how it being reflected on the most popular internet news portal - “Delfi.lt“. Theoretical analyses and research shows that positive image of the country and state institutions – consolidate people, increases people’s consciousness, loyalty and their resistance to propaganda. Investigation shows that impact on image which was being made by media was bigger than Strategic Communication Department of Lithuanian Armed Forces actions. Despite of variety of opinions which appears at the public space – there is vague and unimproved image of reinstated mandatory military service.