Rinkodaros organizavimo ypatumai kultūros sektoriuje
Januškienė, Daiva |
Pasaulinė muziejų praktika jau praėjusio amžiaus viduryje pasuko keliu, vedančiu į suartėjimą su lankytoju ir prisitaikymą prie jo poreikių. Muziejus tampa ne tik kultūros vertybių saugotoju, bet kartu ir švietimo įstaiga bei pramogų ir laisvalaikio vieta. Muziejus atsiduria paslaugų sferos rinkoje, ir dėmesys jį supančiai visuomenei tampa jo išlikimo sąlyga. Muziejai šiuolaikinėje visuomenėje atlieka svarbų vaidmenį: čia galima rasti ne tik mokslinės informacijos, bet ir praeities ženklų, įdomių renginių. Rinkodaros priemonių taikymas – tai galimybė muziejaus veiklą padaryti lankstesnę, pastebimesnę, taip pat kurti ir įtvirtinti muziejaus įvaizdį, planuoti jo strategiją, muziejuje palaikyti vidaus ir išorės ryšius, dirbti su rėmėjais ir fondais.
Since the middle of the last century the course of actions of the museums all over the world have taken a new turn to making some transformations which have led to the better understanding of the customers‘ needs. Nowadays a museum has become not only the curator of cultural heritage but also an educational institution and the place for having fun and spending your free time . In recent years museums have appeared in the market of public services and the survival of museums depends greatly on attracting the society‘s attention. Consequently, museums play a very important role in the life of nowadays society as you are always able to get any necessary information for your literary, historical or scientific studies and take part in a great variety of events organised by museums. The means and instruments of marketing raise the possibility for museums to make their course of actions more flexible and conspicuous. It also helps to create the new, positive public image and plan the main long-term strategies. More importantly , it gives favourable opportunity for museums to maintain good internal and external contacts, seek sponsors and funds.