Kauno fortų būklė ir jų naudojimo perspektyvos
Nors Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo (Lietuvos..., 1994) 2 straipsnis pabrėžia, kad privalu ,,garantuoti Lietuvos kultūros vertybių apsaugą, gausėjimą ir perdavimą ateities kartoms“, tačiau nemažą dalį į Nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą įrašytų Kauno tvirtovės fortų gaubia nežinios skraistė: objektai ne tik kad yra apleisti, niokojami bei pavojingi visuomenei, bet ir žmonėms, norintiems tvarkyti arba investuoti į apleistus objektus, yra uždarytos visos durys. Nepatenkinama būkle pasižymi apie 78 proc., patenkinama ir gera – apie 22 proc. Kauno tvirtovės fortų. Ši problema menkina miesto įvaizdį turizmo ir užsienio investicijų kontekste. Europos Sąjunga yra įsteigusi struktūrinių fondų paramą kultūros paveldo plėtrai, tačiau Lietuvoje yra rengiama pakankamai mažai tokių projektų lėšoms pritraukti. Penkių fortų teritorijose yra saugomi du tarpusavyje besikertantys nekilnojamojo kultūros paveldo bei gamtos apsaugos objektai, kurių saugojimo nuostatai tarpusavyje nesuderinami. Baigiamajame darbe nagrinėtos Kauno tvirtovės devynių fortų ir jų teritorijų išsaugojimo ir tvarkymo problemos, užsienio šalių patirtis panašių objektų tvarkymo klausimu. Taip pat atlikta esamos būklės analizė ir nustatytos tiriamų objektų bei jų teritorijų tvarkymo ir naudojimo perspektyvos. Tyrimams buvo naudojami analitinis, loginio mąstymo, literatūros šaltinių analizės metodai. Remiantis atliktais tyrimais bei SSGG analize, galima teigti, kad minėti objektai pasižymi dideliu rekreaciniu potencialu, o atsakingoms institucijoms įgyvendinus numatytus uždavinius, šie objektai gali būti pritaikyti visuomenės reikmėms.
The Article 2 of the Law on Protection of Immovable Cultural Property provides the requirement to guarantee “protection, increase and transfer of Lithuanian cultural heritage to future generations”. Despite that, a number of forts of Kaunas fortress that are included into the Register of Immovable Cultural Heritage is under the veil of mystery: objects are neglected, devastated and dangerous for the society. However, the people, who are interested in management or investment into the neglected objects, find all the doors closed. Around 78 percent of Kaunas forts are in unsatisfactory condition and about 22 percent of them are in satisfactory and good state. This problem downgrades the image of the city in the context of tourism and foreign investments. The European Union has established support of structural funds for development of cultural heritage; however, Lithuania prepares only few projects to attract such funds. The final thesis analyzes the issues of protection and management of nine forts of Kaunas stronghold and their territories and experience of foreign countries in regard to management of similar objects. The analysis of current state has been also performed and the perspectives on management and use of the analyzed objects and their territories have been determined. The methods of analytical, logical thinking and analysis of literature sources have been used in this research. The completed investigations and SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) analysis bring to the statement that the analyzed objects are distinguished by high recreational potential and, upon implementation of the provided tasks by responsible authorities, these objects may be adapted for society needs.