Politiškumo apibrėžtis ir formos šiuolaikiniame Lietuvos teatre
Čiuladaitė, Gintarė |
Šio magistro darbo objektas yra politinio teatro apibrėžtis, raida ir estetinė raiška Lietuvoje, politiškumo formos šiuolaikiniame scenos mene, atskleidžiant jas (post)modernizmo perspektyvoje. Remiantis Bertoldo Brechto tradicija, politinis teatras siekia novatoriškų formų, kritiško žiūrovo vertinimo, burti bendruomenę, pasiekti socialinį poveikį ar pokytį. Kita vertus šiuolaikiniame teatre poveikio-pokyčio strategija kinta. Sureikšminamas emancipuoto žiūrovo vaidmuo, aktorius kaip atlikėjas, jo buvimas scenoje, prezentacinės strategijos, siekiama ne vien tiesioginių pokyčių visuomenėje, o (pasitelkiant dekonstrukcijos metodus) ardančio, visuomenės struktūras eksponuojančio poveikio, atskleidžiančio galios struktūras, stimuliuojančio ir stiprinančio visuomenės grupių, narių ar emancipuotų žiūrovų poziciją. Pirmoje šio darbo dalyje yra apibrėžiamos nevienareikšmės sąvokos „politinis“ ir „politiškas“ teatras, politinio teatro funkcijos ir tikslai, nustatoma jų kaita XX a. bėgyje, kadangi pastebima, jog politinis teatras stokoja mokslinio pagrindo, apibrėžiančio jo teorinę ir praktinę specifiką. Be to, pastaraisiais dešimtmečiais ryškus kritiškos, socialiai angažuotos teatro pozicijos stiprėjimas, skatinantis formuotis ir naujus aktyvaus spektaklio pavidalus. Šiame darbe politiškumo sampratų ir estetikos skirtumas lyginamas modernioje ir postmodernioje epochoje. Teorinėje dalyje įvardijami politinio teatro tipai ir būdai vertinti politinio spektaklio efektyvumą. Antroje darbo dalyje pristatomas lietuviškasis politinio teatro kontekstas XX a., akcentuojama istorinė jo specifika, teatro raida analizuojama apibendrinant esmines aštunto-devinto, dešimtojo dešimtmečių rezistencines ir naujas estetines formas. Įvardijamos pagrindinės politiško teatro problemos Lietuvoje, aptariamas politinio meno paradoksalumas sovietmečiu. Trečioje darbo dalyje analizuojama trijų režisierių – Jono Vaitkaus, Gintaro Varno, Oskaro Koršunovo – kūryba. Pasirinkta „vaitkiškoji“ teatrinė linija: nagrinėjami Vaitkaus ir jo mokinių spektakliai. Taip atskleidžiama dviejų kartų (Vaitkaus – vyriausioji, Varno, Koršunovo – vidurinioji, lūžio) kūryba ir politiško teatro formų kaita Lietuvos scenoje. Remiantis teoriniais įrankiais atskleidžiama, kaip keitėsi politiškumo funkcijos, temos, strategijos, vaizdavimo būdai prieš nepriklausomybės atgavimą ir pastaraisiais dešimtmečiais. Analizuojami spektakliai lyginami su išskirtais politinių spektaklių tipais, atskiriama moderni ir postmoderni paradigmos siekiant parodyti, kokie tipai ir estetinės raiškos formos dominuoja šiuolaikiniame Lietuvos teatre.
The object of this master thesis is political theatre, its definition, development and aesthetics in contemporary Lithuanian theatre scene in comparison to modern and postmodern theatre perspectives. According to Bertold Brecht tradition, political theatre seeks innovative forms, critical judgement by its viewer, aims to unify the community, achieve social influence or transformations. In contemporary theatre however such strategy is altered. The role of emancipated spectator, actor as performer, his/her being on stage and other presentational strategies become substantial. Contemporary political theatre seeks not only for direct transformations in society, but also (as seen in deconstruction) to expose, disrupt power structures in society, stimulate and strengthen the powers of its members, groups or emancipated spectators. In the first part of this thesis terms political theatre and theatre with political are defined. Likewise its functions, aims and changes in the course of XX century. It has been noticed that political theatre as a term lacks scientific basis that would define its specific in theory and practice. Furthermore, uprise of critical, socially engaged theatre that encourages new forms of active performances is noticed in the last decades. In the first part of this research notion of political theatre is compared in modern and postmodern period. Types of political theatre and political performance efficacy are explained. In the second part Lithuanian political theatre in XX century is introduced emphasizing its historical specifics. The development of political theatre is analysed and aesthetics of 80s and 90s Lithuanian theatre are summarized. Basic problems concerning political theatre are named as well as the paradox of political art in the Soviet era. In the third part of this research creative work of three Lithuanian directors (Jonas Vaitkus, Gintaras Varnas and Oskaras Košunovas) are analysed. Theatrical line of Vaitkus‘ theatre is adopted since Varnas and Koršunovas were both his pupils in theatre directing. Thus creative work of two generations (Vaitkus worked before the independence, Varnas and Koršunovas are considered to be the middle generation of Lithuanian directors) is explored and compared as well as the shift in theatrical aesthetics, political theatre functions, subjects, strategies and forms in the last decades. The performances therefore are compared to the types of political theatre described in the first part of this research. Modern and postmodern perspectives are distinguished in order to recognize what types and aesthetical strategies of political theatre dominate in contemporary Lithuanian theatre.