Individualizuotų ugdymo(si)programų svarba ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymui
Grinevičienė, Asta |
Šiandien ikimokyklinės įstaigos stovi radikalių permainų kryžkelėje. Kiekviena ikimokyklinio ugdymo įstaiga 2008/09 mokslo metams yra parengusi savąją ugdymo programą, kuria jau vadovaujasi tolesniame darbe. Individualizuotų programų kūrimas padidino pedagogų atsakomybę, tiesiogiai skatino pedagogus tobulėti, kelti savo kompetencijos lygį Iki šiol dauguma šalies ikimokyklinio ugdymo pedagogų nėra pilnai persiorientavę keisti savo darbo stiliaus į individualizuojančią ugdomąją veiklą individualizuotų ugdymo(si) programų kūrime. Tyrimo problema: ar ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdyme svarbu individualizuoti ugdymo(si) programas? Tyrimo objektas: individualizuotų ugdymo(si) programų svarba ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymui. Tyrimo klausimas: ar svarbu ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdyme individualizuoti ugdymo(si) programas? Tyrimo tikslas: ištirti individualizuotų ugdymo(si) programų svarbą ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymui. Uždaviniai: ●išskirti ikimokyklinio ugdymo teorinius ugdymo principus; ●išskirti individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo etapus; ●pagrįsti individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo svarbą vaikų ugdymui; ●išryškinti individualizuotų ugdymo(si) programų įgyvendinimo ypatumus; ●parengti individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo modelį. Šiai problemai spręsti buvo parinktas aprašomasis kiekybinis ir kokybinis tyrimas. Aprašomojo tyrimo pagalba buvo aiškinamasi konkreti tyrėją dominanti problema, suformuluoti ir pritaikyti galimi sprendimai, įvertinti rezultatai aprašant problemą, tyrimo eigą bei tyrimo rezultatus. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, pedagogų veiklos stebėjimas, pedagogų ir tėvų anketinės apklausos. Tyrimo dalyviai - 31 Kauno miesto ikimokyklinių grupių pedagogas bei 230 ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvai. Tyrimu buvo pasiekti tokie rezultatai: išryškėjo neigiamas daugumos pedagogų požiūris į vaikų vertinimo reikalingumą; nepakankamas vaikų įsivertinimo ugdymas; pedagogų neaktyvumas ieškant naujų su vaiko tėvais bendradarbiavimo formų, nepakankamas tėvų įtraukimas į individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo procesą. Išvadose buvo pateiktos rekomendacijos, padėsiančios pedagogams atkreipti dėmesį į individualizuotų ugdymo(si) programų svarbą ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymui bei pasiūlytas individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo modelis, išryškinantis individualizuotų ugdymo(si) programų kūrimo etapuose kylančius sunkumus bei siūlantis šių problemų sprendimo būdus.
Pre-school institutions are in the crossroads of changes today. Every pre-school institution has prepared its own educational programme for the 2008/09 school year. This programme will be followed in the future educational work. Creating of the individualized programmes has put higher responsibility on pedagogues, encouraged them to improve and raise the level of their personal competence. The majority of pedagogues of our country, however, are not totally reorientated to change the style of their work into individualized educational activity. The problem of the research: are the educational programmes being individualized in education of pre-school children? The object of the research: the importance of individualized educational programmes in education of pre-school children. The question of the research: are the educational programmes being individualized in education of pre-school children? The aim of the research: to investigate the influence of individualized educational programmes on education of pre-school children. The objectives of the research: ● to distinguish the major educational principles of pre-school education from educational theories; ● to distinguish the stages of the creation of individualized educational programmes; ● to justify the importance of the creation individualized educational programmes to child’s upbringing; ● to highlight the peculiarities of the implementation of individualized educational programmes; ● to prepare the model for the creation of individualized educational programmes. The descriptive research was chosen in order to solve this problem. By the help of the descriptive research, the particular problem, which was interesting to the researcher, was examined; possible decisions were formulated and applied; the results were evaluated by describing the problem, the course and the results of the research. The methods of the research: analysis of scientific literature, observation of educational activities, educators and parents’ inquiries by the help of the questionnaires. The participants of the research: 31 pre-school pedagogues of Kaunas and 230 parents of the children of pre-school age. The following results were obtained from the research: pedagogues’ negative attitudes towards the necessity of children’s evaluation; not sufficient training of children’s self-assessment; pedagogues’ inactivity seeking for new forms of communication with child’s parents; not sufficient parents’ incorporation into the process of creation of individualized educational programmes. In the conclusion, the recommendations, which could help pedagogues to draw attention to the importance of individualized educational programmes for education of pre-school children, were presented. Besides, it was offered the model of creation of individualized educational programmes. This model highlights the difficulties which arise on different stages of creation of individualized educational programmes and offers the ways for solving these problems.