Santykis su kitu Jean-Paul Sartre'o fenomenologinėje antropologijoje
Mickūnienė, Ingrida |
Žmogus pasaulyje negali gyventi vienas, nebent jei jis gyventų negyvenamoje saloje. Įprastinėse situacijose jį supa kiti žmonės. Kas ir koks yra tas kitas, kokie jo santykiai su manimi ir mano su juo? Šią problemą nagrinėjo visa eilė filosofų ir kiekvienas ją bandė atskleisti iš savo pozicijų. J. P. Sartre‘as savo pagrindinėje filosofinėje knygoje „Būtis ir niekis“ panaudodamas fenomenologinį metodą konstruoja savo ontologinį mokymą, kurio pagalba galime pažinti kitą: jis išskiria kategorijas „būtis-savyje“, „būtis-sau“ ir „būtis-kitam“, šį metodą filosofas naudoja ir savo grožinės literatūros kūriniuose santykiui su kitu atskleisti. Darbo tikslas yra išanalizuoti Sartre‘o požiūrį į santykius su kitu, yra sudarytas iš trijų pagrindinių dalių. Pirma dalis skirta intersubjektyvumo aspektui santykyje su kitu atskleisti: atkreipiamas dėmesys į tai, kad Sartre‘as peržengia tradicinį santykio su kitu modelį ir sako, kad suvokti save galima iš to, kaip aš per savo savijautą suvokiu kito požiūrį į mane. Jis vienas pirmųjų panaudojo žvilgsnio fenomeno ir gerai mums žinomos patirties gėdos analizę santykiui su kitu aptarti savo filosofiniuose ir grožinės literatūros kūriniuose. Antra dalis yra skirta kūno reikšmei, kurią Sartre‘as, kaip ir kito egzistavimą akcentuoja intersubjektyviuose santykiuose ir išskiria, kad kito santykis su manimi aptinkamas savojo kūno patyrime, kaip buvimas objektu kitam. Taip pat aprašyta Sartre‘o išsami ontologinė kūno matmenų analizė, kur jo pateikiama kūno samprata susideda iš trijų plotmių: kūnas-sau, kūnas-kitam ir ontologinė kūno plotmė. Trečioje dalyje aprašytas Sartre‘o požiūris į konkrečius santykius su kitu asmeniu ir tų santykių ratą. Aptartos dvi pirminės nuostatos, kurias skatina kito egzistencija ir filosofo pateikti tų nuostatų pavyzdžiai: meilė, kalba, mazochizmas ir abejingumas, geismas, neapykanta, sadizmas. Pažymėta, kad konkretūs santykiai su kitu asmeniu tai ratas, kur kiekvienas mėginimas praturtėja kito pralaimėjimu ir iš to rato išeiti negalima. Siekiant visapusiškai suprasti Sartre‘o santykius su kitu, darbe buvo išanalizuotas Sartre‘o filosofinis veikalas „Būtis ir niekis“, prozos kūriniai „Užsklęstos durys“, „Nepalaidoti mirusieji“, „Altonos atsiskyrėliai“, novelių rinkinys „Siena“, bei romanas „Šleikštulys“, taip pat išanalizuota kritinė literatūra ir atskleistas tokių autorių, kaip Zahavi, Solomono, Reismano, Morris ir kt. požiūris į Sartre‘o santykio su kitu poziciją.
The man can not live alone in the world, unless it is life on a desert island. In everyday life situations man is surrounded by the Other people. Who and what is the Other, what is its relationship with me and mine with him? This problem was dealt by a series of philosophers, and each of them tried to share their positions. J. P. Sartre used phenomenological method to construct his ontological teaching through which we can know the Other in his main philosophical book "Being and nothingness". He identifies the categories of "being-in-itself", "being-for-itself" and "being-for-others". Philosopher uses this method to disclose the relationship with the Other in his literary works as well. My work, which aims to explore Sartre's approach to relationship with the Other, is composed of three main parts. The first part is devoted to disclosure of intersubjectivity in relation to the Other: drawing attention to the fact that Sartre goes beyond the model of traditional relationship with the Other and says that perceiving of yourself can be done, from how I, from my perspective, perceive approach of the Other to me. He first used an analysis of the phenomenon of the look to discuss the relationship with the Other in his own philosophical and literary works. Shame – well-known phenomenon to our experience too. The second part is assigned for the significance of body, which by Sartre, is emphasized in the intersubjective relationships. Sartre notes that relationship of the Other with myself is found in the experience of the own body as being object for the Other. I also describe Sartre's detailed ontological analysis of body dimension, where his concept of the body consists of three planes: body-in-itself, body-for-others and ontological plane of the body. In the third section I describe Sartre's approach to the concrete relationship with the Other person and the circle of relationship. Two original attitudes that are supported by the existence of the Other been discussed. Philosopher gives some other examples of these attitudes: love, language, masochism and indifference, lust, hatred, sadism. It was noted that a concrete relationship with the Other person is a wheel, where every attempt to defeat the Other becomes its richness and not to mention that one can not get out of this wheel. In order to fully understand Sartre's relations with the Other, I analyzed Sartre's philosophical work “Being and nothingness”, prose works “No Exit”, “No Tomb for the Dead”, “The Condemned of Altona”, collection of essays “The Wall” and the novel “Nausea”. I also examined critical literature and disclosed point of view to Sartre's approach to the relationship with the Other person of such authors as Zahavi, Solomon, Reisman, Morris, etc.