Kauno genius loci nuo viduramžių iki XX a. vid. keliautojų akimis
Gustaitytė, Simona |
Vietos dvasios, genius loci samprata, pajautimas nėra naujas, tik šiuolaikinei visuomenei būdingas naujadaras, jos aktualizavimas turi ilgą, romėnų laikus siekiančią istoriją, atskleidžiančią dar anuomet egzistavusį supančios aplinkos charakteringumo suvokimą. Šiandien genius loci svarba paveldosaugoje iškeliama siekiant apsaugoti unikalią, išskirtinę aurą turinčias vietoves, objektus, įsibėgėjusiuose, miestų veidą keičiančiuose modernizacijos, plėtros procesuose. Šio darbo tikslas - atskleisti Kauno genius loci kaitą nuo seniausių laikų iki XX a. vidurio, remiantis miestą lankiusių keliautojų įspūdžiais. Vietos dvasios termine esama neapibrėžtumo - jis susijęs su pojūčiais, emocijomis tam tikrų objektų, teritorijų atžvilgiu, todėl genius loci siekiama apčiuopti per materialiųjų (fizinių) ir nematerialiųjų (dvasinių) objektų, elementų mieste visumą, sąveiką, prasmę keliautojų akimis. Kauno mieste persidengia skirtingų istorinių laikotarpių ženklai ir simboliai, keliantys nevienodas asociacijas, prisiminimus. Tai viduramžių prekybinis miestas, Rusijos imperijos gubernijos centras, karinė tvirtovė, Pirmosios Lietuvos Respublikos laikinoji sostinė. Įvairiais amžiais miestą lankė keliautojai iš daugelio kraštų, jį vertino, aprašinėjo, lygino su kitais miestais. Kauną jie matė kitomis, negu vietiniai, akimis, neretai įžvelgė skirtingas prasmes, akcentus, į kuriuos gilinamasi šiame darbe. Svetimšalių kelionių į Kauną motyvai XIV–XX a. pr. buvo įvairūs, sąlygoti politinių, ekonominių aplinkybių. LDK laikais užsieniečiai vesti karinių, prekybinių, rečiau – pažintinių interesų, cariniu laikotarpiu Kaunas daugeliui tapo pravažiuojama vieta, vykstant Varšuva–Peterburgas maršrutu. Tapus laikinąja sostine, į miestą plūdo vakariečiai, JAV lietuviai, siekę pamatyti vėl nepriklausomu tapusį kraštą, jo centrą. Čia keliauta ir darbo reikalais. Seniausių laikų Kaunas užsieniečių akimis išsiskyrė trimis akcentais: miesto išsidėstymo vieta prie upių santakos, netoliese esančia sena pilimi bei mūriniais namais. Minimo laikotarpio kultūrinė Kauno ypatybė – liepinis midus. Rusijos imperijos pajungtas miestas, ypač jo Nemuno pakrantės, tapo Napoleono I didybės ir sutriuškinimo simboliu. Daugelio keliautojų akimis gražiausia, reikšmingiausia miesto dalis išliko Senamiestis, su Vakarų Europos miestus primenančiais statiniais. Kasdienybės kultūroje ryškėjo rusiškos arbatos gėrimo tradicija. Lietuvai tapus nepriklausoma, Kaune svečiai iš užsienio matė daug Rusijos imperijos jungo paliktų pėdsakų, tiek materialių, pvz. didžiulį, panoramoje nederantį soborą, tiek socialinių - didelį alkoholio vartojimą. Tačiau miesto vaizdas pamažu keitėsi, kilo nauji statiniai. XX a. 4 deš. užsieniečiai žavėjosi naująja impozantiška architektūra, pripažino Kauno transformaciją iš Rusijos provincijos į Europos didmiesčiams prilygstantį miestą.
The concept and perception of a spirit of place – genius loci – is not a recent neologism exclusively particular to the modern society; its relevance has a long history that dates back to the Roman times and reveals the perception of the characteristics of a surrounding environment that existed back then. Today, within the context of heritage protection, the importance of genius loci is put forward in order to preserve the exceptional aura that surrounds certain localities, objects during the racing processes of modernisation and development that are altering the faces of cities. The aim of this work is to reveal the shift of genius loci of Kaunas from the ancient times to the mid-20th century according to the impressions of tourists who used to visit the city. The concept of a spirit of place is to a certain degree vague – it is related to the senses, feelings, emotions in respect to certain objects, territories; therefore, genius loci is grasped through the entirety of material (physical) and non-material (spiritual) objects and elements in the city, the interaction between them and their meaning in the eyes of travellers. Kaunas city includes overlapping signs and symbols from different historical period that invoke different associations and memories. This is the medieval city of merchants, the centre of the Kaunas Governorate in the Russian Empire, a military fortress, and a temporary capital city of the first Republic of Lithuania. During different times, travellers from many different parts of the world used to visit this city evaluating it, describing it and comparing it to other cities. They saw Kaunas in a different light than the locals and frequently discerned different meanings and accents that this work focuses on. The reasons for foreigner travels to Kaunas during the 14th - 20th centuries were diverse and mostly politically and economically driven. Back in the times of the Grand Duchy of Lithuania, foreigners were motivated by military, trade, sometimes cognitive interests. During the tsarist times, Kaunas was a transitional location for many people while travelling via the Warsaw-Petersburg route. When the city became a temporary capital city, it evidenced a surge of westerners, Lithuanian Americans, with an aim to see the then independent country and its centre. Business affairs were an aim for such travels as well. The ancient Kaunas had the following three distinguishing accents in the eyes of foreigners: the location of the city at the confluence of two rivers, an old castle nearby and masonry houses. A cultural peculiarity of the Kaunas in the aforementioned period was linden mead. The city that had become part of the Russian Empire, especially its banks by the river Nemunas, became the symbol of Napoleon I’s glory and downfall. In the eyes of the majority of travellers, the most beautiful and significant part of the city was the Old Town with its structures that reminded of Western European cities. The Russian tea drinking tradition was becoming more defined in the daily culture. Foreign guests saw many imprints left by the Russian Empire in Kaunas; they saw both material, e. g. the massive synod that did not complement the cityscape, and social, e. g. high alcohol intake rates. However, the view of the city was gradually changing, new structures were being erected; during the 30s of the XX century, foreigners were fascinated by the novel spectacular architecture which made them acknowledge the transformation of Kaunas from a Russian province to a city that was going hand in hand with the large European cities.