Mokinių streso įveikimo strategijų, mokykloje patiriamos įtampos bei emocinės savijautos sąsajos
Stonienė, Isidora |
Magistriniame darbe siekiama nustatyti vyresnių klasių mokinių naudojamų streso įveikimo strategijų, mokykloje patiriamos įtampos ir emocinės savijautos sąsajas. Tyrime dalyvavo 210 vienos Telšių vidurinės mokyklos 10-12 klasių mokininių. Iš jų 87 vaikinai ir 123 merginos. Tyrime buvo naudotos šios metodikos: tiriamųjų emocijų išreikštumui matuoti buvo naudojamas PANAS-X (Positive and Negative Affect Schedule – Expanded Form) klausimynas D.Watson, L.A.Clark – 1999 m. dvigubą vertimą atliko Vitalija Šeduikytė; Akademinių problemų sąrašas pagal R.Sapanish; situacinių įveikimo strategijų matavimui buvo naudojamas COPE streso įveikimo strategijų klausimynas, kurį sukūrė C.S.Carver, M.F.Scheier ir J.K.Weintraub 1989 m., vertė Donatas Janickis; bei egzaminų baimės atskleisti buvo naudojamas Egzaminų baimės klausimynas: šis klausimynas buvo sudarytas šio magistrinio darbo autorės, remiantis kitų tyrėjų darbais (A.Bagdonas, G.Merkys (2005), D.H.Rosto, F.J.Schermer (1997)). Tyrimo rezultatai parodė kad merginos patiria didesnę įtampą mokykloje nei vaikinai, taip pat jaučia didesnę egzaminų baimę. Vaikinai yra labiau nepatenkinti savo mokymosi rezultatais nei merginos. Mokiniai, patiriantys mokykloje daugiau teigiamų emocijų, naudoja adaptyvias į problemą ir į emocijas orientuotas streso įveikimo strategijas. Labiau pasitikintys mokiniai naudoja ir mažiau adaptyvias streso įveikimo strategijas. Daugiau neigiamų emocijų patiriantys mokiniai naudoja mažiau adaptyvias streso įveikimo strategijas.
The object of the Master‘s thesis is to identify student‘s stress coping strategies, the stress experienced at school and emotional being conjuction. The study included 210 10-12th form students from Telšiai secondary school. Of these, 87 were boys and 123 – girls. The methods used in the study are: for the measurement of the emotional expression was used the PANAS-X (Positive and Negative Affect Schedule – Expanded Form) questionnaire D.Watson, L.A.Clark – 1999 m. – double translation made and translation faults corrected Vitalija Šeduikytė); the list of academic stress by R. Sapanish; the COPE strategy for dealing with the stress questionnaire was applied for the measurement of situational strategies of coping with the problem, made C.S.Carver, M.F.Scheier ir J.K.Weintraub 1989 m., translate Donatas Janickis. Also to reveal the fair of examinations was used the questionnaire of the examinations’ fear; this questionnaire was set up by the author of this master thesis, taking into regard the works of other researchers (A.Bagdonas, G.Merkys (2005), D.H.Rosto, F.J.Schermer (1997)).. The results showed that girls suffer greater stress than boys at school, they also experience a greater fear of exams. Males are more dissatisfied with their learning outcomes than girls. Students experiencing more positive emotions at school, use adaptive problem and emotion-oriented strategies for dealing with the stress. More self-confident students use and less adaptive strategies for dealing with the stress. In addition, students experiencing more negative emotions, use less adaptive strategies for dealing with the stress.