Grafinio dizaino mokymą/si aktualizuojantys veiksniai
Magistro darbe "Grafinio dizaino mokymą/si aktualizuojantys veiksniai" atskleidžiama grafinio dizaino mokymo/si svarba vizualiosios kultūros ugdymui, apžvelgiami grafinio dizaino mokymo/si šaltinių turinio ypatumai, tiriamas mokinių ir mokytojų požiūris bei išskiriami grafinio dizaino mokymą/si aktualizuojantys veiksniai. Dizainas — kūrybinė veikla, kurios tikslas yra „harmoningos daiktinės aplinkos, kuo visapusiškiau tenkinančios žmogaus materialinius ir dvasinius poreikius, formavimas“ (Mogilnickas, 1995) Savo esme dizainas yra „meno, mokslo ir technikos sintezė“ (Šiukščius, 2005). Dizaino šaka, apimanti vizualiosios informacijos dizainą, yra grafinis dizainas (plakatų, logotipų, etikečių kūrimas, bukletų, katalogų, knygų maketavimas, įpakavimo, reklaminių skydų projektavimas ir pan.). Išaugusi vizualiosios informacijos įtaka ir jos sklaida skatina grafinio dizaino gebėjimų ugdymo svarbą, nes postmoderniajame pasaulyje žmogus gauna daugiau vizualinės informacijos negu rašytinės, todėl itin svarbus vizualinės kultūros edukacinis reikšmingumas. Grafinio dizaino kūrybinis produktas tiesiogiai sąveikauja su meno vartotojais, veikia vizualiąją žmogaus kultūrą. Taigi grafinio dizaino mokymas/sis yra aktualus švietimo kontekste. Tačiau atlikus grafinio dizaino mokymo/si šaltinių turinio analizę nustatyta, jog grafiniam dizainui skiriamas dėmesys nėra pakankamas. Grafinio dizaino mokymui/si skirtas tik vienas vadovėlis, kuris ne visiškai atitinka tokio pobūdžio vadovėliams keliamus reikalavimus bei estetinius kriterijus. Taip pat nustatyta, jog grafinio dizaino vieta skirtingose modulių programose yra nelygiavertė, lemiama dailės mokytojo požiūrio ir turimų gebėjimų ir žinių šioje srityje. Siekiant atskleisti mokinių ir mokytojų požiūrį į grafinio dizaino mokymą/si buvo atliktas tyrimas, gauti duomenys atskleidė, jog mokinių požiūriu dailė nėra reikšmingas dalykas ateičiai ar būsimai profesijai. Didelė dalis tyrime dalyvavusių mokinių pageidautų įvaldyti kompiuterines piešimo programas, mano jog jų įvaldymas padėtų efektyviau kurti. Daugiau nei pusė tiriamųjų skaitmeninių technologijų įvaldymą laiko būtinu šiuolaikiniam menininkui. Išryškėjo, jog itin svarbi kūrybinių darbų pritaikymo praktikoje galimybė, sąlygojanti ir užduoties įdomumą. Teigiamai vertinta grafinio dizaino nauda šiose srityse: maketuojant dokumentus, ruošiant pristatymus, komponuojant vaizdinę ir šriftinę medžiagą. Nustatyta, jog mokiniai mano, jog grafinis dizainas daugiausiai galimybių teikia saviraiškos plėtotei, estetinio skonio lavinimui ir naujų priemonių išbandymo skatinimui. Ištyrus mokytojų požiūrį į grafinį dizainą nustatyta, jog tyrime dalyvavę mokytojai teigiamai vertina būsimos grafinio dizaino programos naudą. Svarbiausia problema lemiančia grafinio dizaino mokymą/si įvardija vadovėlių ir kitų priemonių stoką, taip pat specifinių gebėjimų grafinio dizaino srityje trūkumą. Atlikus mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizę, apžvelgus grafinio dizaino mokymo/si šaltinių turinio ypatumus, atskleidus mokinių ir mokytojų požiūrį į grafinį dizainą išskirti šie grafinio dizaino mokymą/si aktualizuojantys veiksniai: grafinio dizaino mokymą aktualizuoja jo technologinis atlikimas, meniškumas ir praktinio pritaikomumo galimybė. Raktiniai žodžiai: grafinis dizainas, mokymas/si, vizualioji kultūra.
Thesis “Factors actualizing teaching and learning graphic design” unfolds importance of teaching and learning graphic design to visual culture training, reviews peculiarities of material content of teaching and learning graphic design, studies pupils’ and teachers attitude and makes out factors actualizing teaching and learning graphic design. Design is creative action, whose aim is “the formation of chime material setting, which versatilely supplies material and spiritual demands” (Mogilnickas, 1995). In essence, design is “synthesis of art, science and technique” (Siukscius, 2005). Branch of design, covering visual information design, is graphic design (design of posters, logos, labels, booklets, catalogues, pasting-up books, covering, advertisements and so on). Increased influence and dispersion of visual information stimulate importance of training graphic design skills. Because in the postmodern world man gets more visual information than written and educational significance of visual culture is very important. Creative product of graphic design works on art users directly and influences man’s visual culture. So teaching and learning graphic design is actual in the context of education. But after analysis of material content of teaching and learning graphic design is set, that attention to graphic design isn’t sufficient. Only one textbook is given for teaching and learning graphic design and it is not quite good with demands and aesthetic criterions for such kind of textbooks. It is set too, that position of graphic design isn’t equal in different programme modules and depends on art teacher’s viewpoint, knowledge and skills in this sphere. Searching pupils’ and teachers’ viewpoint to teaching and learning graphic design the research was made. Findings showed that according to pupils art isn’t important thing for future or for their carries. A big part of respondents would request to make themselves masters of computer drawing programmes and that they would help to create more effectively. More than a half of respondents think that digital technologies are necessary for modern artist. It was seen that possibility to apply creative works to practice is very important and it determines interest of task. Positive benefit of graphic design was shown in these spheres: pasting-up documents, making presentations, composing visual and printing material. Pupils think that graphic design makes possibilities to improve self-expression, to train aesthetic taste and stimulate trying of new implement. As for teachers’ view to graphic design, was set up that they are positive to benefit of graphic design forthcoming progamme. The main problem for teaching and learning graphic design is lack of textbooks and other implements and lack of specific skills in graphic design sphere. After analysis of science literature and education documents, after overviewed peculiarities of material content of teaching and learning graphic design, after revealed pupils’ and teachers’ viewpoint to graphic design, are noticed these factors actualizing teaching and learning graphic design: teaching graphic design actualize its technological acting, artistry and practical adaptability.