Pažinimo kompetencijos ugdymo per technologijų pamokas 7–8 klasių raiškos tyrimas
Jakubauskienė, Dovilė |
Dovilė Jakubauskienė. Pažinimo kompetencijos ugdymo per technologijų pamokas 7–8 klasių raiškos tyrimas. Magistro baigiamasis darbas. Socialiniai mokslai, edukologija (07S). Darbo vadovė doc. dr. D. Gudavičiūtė. Lietuvos Edukologijos Universitetas, 2014. – 81 p. Tyrimu buvo siekiama analizuojant mokslinę literatūrą ir švietimą reglamentuojančius dokumentus atskleisti pažinimo kompetenciją per technologijų pamokas 7–8 klasių raiškos ypatumus. Tikslas – atskleisti pažinimo kompetencijos ugdymo(si) raišką 7–8 klasėse per technologijų pamokas. Darbo tikslui pasiekti taikyti šie metodai: teorinis-mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė, empiriniai – mokinių anketinė apklausa ir mokytojų interviu. Atlikta statistinė tyrimo duomenų analizė, grafinė analizė. Išvados. 1. Mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė atskleidė, kad pažinimo kompetencijos sąvoka apibrėžiama kaip gebėjimas veikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, mokėjimų, įgūdžių, vertybinių nuostatų visuma. Pažinimo kompetencijos tikslas – išsiugdyti kritiškai mąstantį, pasirengusi spręsti problemas ir tyrinėti asmenį. 2. Respondentų (7 ir 8 klasės mokinių) požiūro tyrimas apie pažinimo kompetencijos ugdymą(si) per technologijų pamokas parodė, kad apie pusę respondentų supranta pažinimo kompetencijos svarbą. Mažiau nei pusė respondentų įvardijo, kad teigiamai vertina technologijų dalyko pamokas ir suvokia jų vaidmenį asmeniniame tobulėjime. Daugiau negu pusė apklaustų respondentų tvirtina, kad technologijų pamokose ugdoma(si) pažinti ir suprasti naujus dalykus, ieškoti informacijos, logiškai mąstyti, išsiaiškinti nežinomas sąvokas, saugiai veikti. Tačiau du penktadaliai tyrime dalyvavusių mokinių nurodo, kad pažinimo kompetencijos formavimuisi didžiausią įtaką turi jų vidinė motyvacija. Apie pusę respondentų pažymi, kad technologijų pamokų metu mokytojai dažniau naudoja mokymo(si) metodai – demonstravimą, individualius projektus ir kūrybinius darbus. 3. Mokytojų interviu parodė, kad tyrimę dalyvavę technologijų mokytojai pripažįsta mokinių pažinimo kompetencijos svarbą ugdyme ir visuomenėje. Mokytojų teigimu, svarbiausi mokinių gebėjimai, būtini pažinimo kompetencijos ugdymui(si) – gebėjimas pasirinkti tinkamus tyrinėjimo būdus, gebėjimas saugiai veikti, ieškoti tinkamų atsakymų. Mokytojų tvirtinimu, ugdant mokinių pažinimo kompetenciją galima iš dalies sudaryti sąlygas pasirinkti mokymo(si) turinį ir mokymo(si) priemones. Technologijų mokytojai pažymėjo, kad pamokose siekdami paįvairinti ugdymo procesą pasitelkia demonstravimą, projektus, įvairių formų diskusijas, organizuoja ekskursijas, parodas. Darbą sudaro įvadas, keturi skyriai, išvados, literatūros sąrašas, santraukos lietuvių ir užsienio kalbomis, 2 priedai. Darbo apimtis 81 puslapis su priedais, pateikta 5 lentelės, 32 paveikslai, naudotos literatūros sąrašą sudaro 62 šaltiniai, tarp jų 9 šaltinių užsienio kalba.
Dovilė Jakubauskienė. The study of the expression of cognition competence upbringing during Technology lessons in Forms 7 and 8 the final work for Master’s Degree, Social Sciences, educology (07S). Supervisor: Associated Professor., dr. D. Gudavičiūtė. Lithuanian University of Educational Sciences. The present study pursued to reveal the expression peculiarities of cognition competence during upbringing lessons in Forms 7 and 8 through the analysis of scientific literature and education governing documents on the matter. The aim was to reveal the expression peculiarities of cognition competence during upbringing lessons in Forms 7 and 8.With this aim in mind, the following methods were applied: analysis of scientific literature and educational documents, empiric study, statistical data analysis, graphical analysis. The analysis of scientific literature and educational documents has shown that the term of cognition competence is defined as ability to perform certain activity on the basis of the entirety of knowledge, proficiency, skills and attitudes aquired. The aim of cognition competence is to acquire a critically thinking person, ready to solve problems and study. Students approach the cognitive competence development through technology lessons demonstrated to understand the importance of cognitive competence. Meanwhile, less than half. Pupils identified that appreciates technology and understands the lessons of his personal role in developing. More than half of the students surveyed believe that technology lessons upbringing know and understand new things to look for information, to think logically, to identify unknown concepts to operate safely. However, two - fifths of the students in the study indicates that cognitive competence formation has the greatest impact on student's internal motivation. Educational process of students surveyed said that the harder formed more than a third of the ability to select information, personal skills self-assessment, self-made tasks. Teachers most commonly used methods of education through technology lessons students identify as demonstration, Individual projects, creative work.The interview with teachers has shown that the Technology teachers participating in the survey recognize the importance of students cognition competence in the contemporary society. It‘s the teachers opinion that the most important students cognition competences are the competence to choose appropriate investigation methods, the competence to act safely, to seek for appropriate answers. Upbringing the students cognitive competence it is possible partly allow them to choose the content and means. The Technology teachers remarked that during lessons in order to add variety to the upbringing process, they invoke demonstation, projects, discussions of various forms, organize excursions and exhibitions.