Krikščioniškųjų vertybių ugdymas ir jo raiška 16-20 – ties metų paauglių asmenybės formavime X profesinėje mokykloje
Kazragienė, Rasa |
Tyrimo aktualumas: Šiuo laikmečiu aktualu perteikti profesinėje mokykloje vykdomo krikščioniškųjų vertybių ugdymą formuojant brandžią, atsakingą ir laisvą nuo pasaulio manipuliacijų asmenybę. Nes asmuo, toldamas nuo tikrųjų vertybių, tolsta ir nuo viso kito. Tolsta nuo esminio egzistencinio pagrindo ir galimybės save pilnai realizuoti. Tik subrendusi asmenybė turi galimybę išsivaduoti iš pasaulietiškos vartotojiškos diktatūros ir gebėti atsispirti besočių poreikių ir malonumų tenkinimo pasaulėžiūrai. Krikščioniškųjų vertybių ugdymas paremtas Katalikų Bažnyčios mokymu – tai vienas iš kelių į krikščionišką pasaulėvaizdį. Mokslinė tyrimo problema: Profesinio lavinimo mokymo turinyje nepakankamai dėmesio skiriama paauglių krikščioniškųjų vertybių ugdymui. Tyrimo objektas: Krikščioniškųjų vertybių ugdymas. Tyrimo hipotezė: Krikščioniškųjų vertybių ugdymas profesinėse mokyklose papildo bendro asmens formavimosi ir profesinio mokymo turinį. Tyrimo tikslas: Apibūdinti krikščioniškųjų vertybių ugdymą asmenybės formavime ir įvertinti jo raišką tarp 16-20 metų paauglių X profesinėje mokykloje. Tyrimo uždaviniai: 1. Pagrįsti krikščioniškas vertybes Katalikų Bažnyčios mokymu. 2. Atskleisti krikščioniškųjų vertybių ugdymo sampratą ir jo tikslus. 3. Teoriškai įvertinti krikščioniškųjų vertybių ugdymo svarbą pilnutiniame asmens brandinime (ugdant brandžias asmenybes). 4. Įvertinti X profesinėje mokykloje vykdomą krikščioniškųjų vertybių ugdymo raišką. 5. Nustatyti 16-20 metų paauglių krikščioniškųjų vertybių ugdymo raišką, formuojant asmens brandumą X profesinėje mokykloje. Tyrimo metodai: Mokslinių šaltinių apžvalga ir analizė. Statistinių duomenų analizė,anketavimo metodu. Atlikto tyrimo išvados: 1. Išstudijavus mokslinę literatūrą, prieita išvados, jog krikščioniškųjų vertybių versmė ir šaltinis yra Katalikų Bažnyčios mokymas. Todėl galima teigti, jog be Dievo krikščioniškos vertybės, neturėtų nei prasmės, nei esmės. 2. Nustatyta, jog ugdymas ne tik auklėja ir lavina asmenį, bet ir formuoja vidinį jauno žmogaus pasaulį. Tai pagalba ugdytiniui augti ar kilti aukštyn visu asmeniu. 3. Nustatyta, jog krikščioniškų vertybių ugdymo tikslas yra padėti žmogui išvystyti prigimties duomenų visumą. Kad asmuo galėtų kūrybingai, dorai, protingai veikti gyvenime ir gebėtų nugalėti neigiamų reiškinių įtaką. 4. Įvertinus profesinėje mokykloje vykdomą krikščioniškųjų vertybių ugdymo raišką nustatyta, jog krikščioniškųjų vertybių ugdymo raiška profesinėje mokykloje užima labai mažą vietą ugdymo turinyje. Ugdymas vyksta tikybos pamokų metu, paskaitų forma. 5. Nustatyta, kad profesinėje mokykloje vykdomas krikščioniškųjų vertybių ugdymas moksleiviams gyvenime nepadeda. Iš to galima daryti išvadą, jog besimokančių profesinėje mokykloje jaunų žmonių gyvenime krikščioniškos vertybės yra menkai vertinamos, ne todėl, kad jos yra nevertingos, bet todėl, kad jaunuoliai ne suvokia krikščioniškųjų vertybių esmę ir prasmę, dėl informacijos stokos.
Actuality of the Research: These days it is very important to develop mature, spiritual, responsible personalities free from manipulations of the world in professional school education. Because a person who distances itself from spiritual values, alienates himself from essential and existential possibility of self-realization. Only mature personality is able to free itself from dictatorship of the consumerism and to resist gluttony and pleasure. The education of spiritual values is based on the teaching of the Catholic Church and it is one of the ways to Christian worldview which is in correspondence with teaching of Catholic Church. Research problem: There is a lack of curricula focused on the Christian values in the professional education of adolescents. Research object: Education of Christian values. Research hypothesis: Education of Christian values in professional schools fills in the gaps in personality development and curricula of professional training. Research aim: To describe education of Christian values in the shaping of the personality and to assess its depth between 16-20 year old teenagers in a professional school. Research tasks: 1. To explain Christian values in the Catholic Church’s teachings. 2. To explain the concept of education of the Christian values and describe its objectives. 3. To assess theoretically the importance of Christian values in the full development of personal maturation. 4. To rate the expression of the Christian values in professional school’s curricula. 5. To set 16-20 year old teenagers Christian values of the expression, while forming personal maturity in the professional school. Research methods: an overview of the scientific sources and analysis. The statistical analysis of data, using the method of questionnaire. The main conclusions: 1. After the examination of the scientific literature, I have come to the conclusion that the source of Christian values is the teachings of Catholic Church. Therefore, it can be stated that without God Christian values would not have neither sense nor essence. 2. It has been established that education not only develops and disciplines, but also forms the inner world of a young man. This is a help to the student to grow or be the person in its whole glory. 3. It has been established that the main goal of educating Christian values is to help a person to develop the whole human nature. That the person would be able to creatively, honestly and wisely act in life and would be able to overcome the impact of the negativity. 4. It has been established that educating Christian values in the professional school takes a very mall place in the curricula of the school. Religion education takes place in the form of lessons or lectures. 5. I have found out that students believe that education of Christian values does not help in their life. It can be concluded that in the professional school’s students life Christian values are poorly valued, not because they have no value, but because young people do not understand the meaning and essence of the Christian values, due to the lack of information.