Smulkaus ir vidutinio verslo socialinės atsakomybės tapatumo komunikacija: UAB „Uoga uoga“ atvejis
Lipskytė, Radvilė |
Žvelgdami į ilgalaikę perspektyvą ir siekdami išsilaikyti konkurencinėje kovoje, verslo subjektai yra priversti ieškoti būdų, kaip prisitaikyti prie interesų grupių poreikių ir jiems įtikti. Vis didėjanti socialinių, ekologinių ir ekonominių problemų reikšmė lėmė įmonių socialinės atsakomybės (ĮSA) atsiradimą. Visuomenė, anksčiau teisinusi verslo siekį pasipelnyti, dabar kelia vis aukštesnius reikalavimus ir nori matyti verslo indėlį bendros reikšmės problemų sprendime. Smulkiam ir vidutiniam verslui (SVV), esančiam arčiausiai visuomenės ir nuolat kovojančiam dėl pozicijų rinkoje, socialinė atsakomybė atveria daugybę galimybių kurti pridėtinę vertę. Šiuo darbu siekiama išsiaiškinti, kokią reikšmę įmonių socialinė atsakomybė turi smulkiam ir vidutiniam verslui ir kaip tai gali paveikti įmonės tapatumą. Taip pat tiriama, kaip socialine atsakomybe paremtas tapatumas yra komunikuojamas interesų grupėms ir kokią įtaką tai turi įmonės veiklos vertinimui. Darbo tikslui įgyvendinti, pristatomos smulkaus ir vidutinio verslo ir įmonių socialinės atsakomybės teorinės įžvalgos, nagrinėjama ĮSA teikiama nauda bei jos santykio su verslo tapatumu problematika. Vykdant numatytus uždavinius, remiamasi darbo temai aktualiais pirminiais ir antriniais šaltiniais – teisės aktais, moksline ir periodine literatūra, kitų mokslininkų atliktais tyrimais. Siekiant plačiau ištirti darbo problemą, atlikti du kokybiniai tyrimai – ekspertų interviu ir atvejo analizė, kurių metu surinkti duomenys nagrinėjami remiantis ir siejant su teorinėje darbo dalyje analizuota informacija. Apibendrinus ekspertų interviu metu gautus duomenis, galima teigti, jog socialinė atsakomybė turėtų būti neatsiejama įmonės kultūros ir tapatumo dalis, nes ĮSA reikšmė smulkaus ir vidutinio verslo tapatumo komunikacijai yra itin didelė, o jos kuriama pridėtinė vertė akivaizdi – gerėja įvaizdis, tikslinių auditorijų suinteresuotumas, didėja darbuotojų motyvacija. Atvejo analizės metu išsiaiškinta, jog smulkaus verslo UAB „Uoga uoga“ aktyviai komunikuoja ekologija ir socialine plėtra, kaip vienais pagrindinių ĮSA principų, paremtą įmonės tapatumą. Tai padeda kurti palankų interesų grupių požiūrį į įmonę bei didina jos išskirtinumą. Galima daryti prielaidą, jog ĮSA padeda užtikrinti efektyvią įmonės tapatumo komunikaciją. Mokslinės literatūros bei tyrimų duomenys parodė, jog įmonių socialinė atsakomybė daro teigiamą poveikį smulkaus verslo tapatumo suvokimui ir komunikacijai. Siekiant vykdyti sėkmingą ĮSA tapatumo komunikaciją, smulkus verslas turėtų itin didelį dėmesį skirti socialinės atsakomybės įgyvendinimui įmonės viduje bei savo produktų ir paslaugų kokybei.
In order to take into account the long-term view and withstand competition, businesses are forced to find ways to adapt to the needs of their stakeholders. The increasing importance of social, ecological and economical issues invoked an analoguos increase of significance for corporate social responsibility (CSR). While society has for a long time been in agreement with businesses' profit-seeking focus, it is now starting to set higher demands and expect businesses to contribute to solving broader societal problems. Small- and medium-sized enterprises (SME) are at less of a remove from common societal issues and are in a state of constant market competition, so succesfully implementing CSR opens up opportunities of creating added value. This thesis aims to find out what the significance of corporate social responsibility to small- and medium-sized enterprises is and how it may affect a company‘s identity. The paper also examines how the identity of a socially responsible firm is communicated to stakeholders and what impact this has on the evaluation of company activities. To achieve the aim of the thesis, various relevant primary and secondary sources are used, such as legal documents, scientific literature, survey data and other sources. To analyse the problem from a broader perspective, an interview of experts and a case study. Summarizing data obtained from expert interviews, we find that corporate social responsibility should be an integral part of company‘s culture and identity as it appears that the importance of CSR for identity communication of small- and medium-sized enterprises is significant, and the added value created by CSR is evident – it improves the company‘s public image, target audience interest and employee motivation. The case study showed that the small business Ltd „Uoga uoga“ actively communicates an identity based on ecology and social development, some of key CSR principles. This helps foster favorable stakeholder reactions and increases the firm‘s exclusivity. It can therefore be assumed that a CSR-based identity helps to ensure that the succesful communication of this identity provides better results to the company. The analysis of scientific literature and surveys data show that corporate social responsibility has a positive impact on peception of SME‘s identity and communication. In order to execute a succesful communication of CSR based identity, small- and medium-sized enterprises should give high priority to impementation of actual corporate social responsibility within the company as well to the quality of its products or services.