Dėstymo metodų taikymas aukštųjų mokyklų edukacinėje praktikoje siekiant ugdymo kokybės
Kudrevičiūtė, Aistė |
Gyvename XXI amžiuje. Tai galimybių amžius, kuriame plėtojama daugybę sferų, atsiveria naujos galimybėms. Tai puikus laikas naujų iššūkių formavimuisi. Pažindami kitas kultūras, skatindami mobilumą mes išplečiam savo prioritetų ir galimybių ratą. Žinios tampa svarbiausiu objektu, galinčiu užtikrinti stabilumą tiek visuomeniniame, tiek socialiniame gyvenime. Visų sektorių glaudus bendradarbiavimas iškelia naujus iššūkius ir šalių švietimo sistemoms. Šiandieninis mokymas, orientuojasi į ugdytinį ir studijų procese pabrėžiami būdai, kitaip tariant, metodai, kuriais turinys pasieka adresatą. Žinoma, metodai egzistavo ir anksčiau, tačiau jų svarba nebuvo tokia reikšminga, kadangi mokymo proceso tikslai akcentavo žinių svarbą. Dabar akcentuojamas studentų kompetencijų kėlimas, gebėjimas savarankiškai mąstyti, planuoti, įgytas žinias apjungti su praktika. Todėl svarbu suprasti koks vaidmuo aukštajame moksle atitenka metodams, kokia dėstytojo pozicija ir veikla padeda įgyvendinti švietimo tikslus bei koks vaidmuo privalomas studentams. Darbe norėta išryškinti dėstymo metodų taikymo aukštųjų mokyklų edukacinėje praktikoje įvairovę ir jų pasirinkimą lemiančius veiksnius. Siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, tyrimui atlikti buvo naudojama mokslinės literatūros analizė, parengta anketinė apklausa aukštųjų mokyklų studentams ir dėstytojams (kiekybinė duomenų analizė), atvirų klausimų anketa užsienio šalių dėstytojams (kokybinė duomenų analizė). Literatūros analizė parodė, kad nėra vieno universalaus, visiems atvejams studijų procese tinkamo metodo. Kiekvienas turi rasti savo vietą pagal tikslą ir situaciją. Tyrimo duomenys atskleidė, jog metodai turėtų būti kuo įvairesni ir skatinantys ne tik žinių įsisavinimą, bet ir ugdantys asmeninę atsakomybę. Akcentuojamas praktinių veiklų poreikis – gebėjimas teorines žinias pritaikyti praktinei veiklai. Įvertinus tyrimo rezultatus pastebėta, jog dėstytojai turi prioritetinius dėstymo metodus, kuriuos taiko studijų procese, tačiau džiugu pastebėti, jog metodai per pastaruosius veiklos metus kito. Išryškinti veiksniai lemiantys metodų pasirinkimą: dėstytojo motyvacija, studentų aktyvumas, studentų poreikiai studijų procese analizė, studentų skaičius grupėje, materialinės bazės būklė. Studijų procese labai svarbus dėstytojų ir studentų bendradarbiavimas taip pat dėstytojo asmenybė bei gebėjimas tinkamai perteikti žinias ir atskleisti savo srities kompetentingumą.
We live in the twenty-first century. This is the time of opportunities. This is an exciting time for the formation of new challenges. Discovering other cultures, promoting mobility, we extend its range of priorities and opportunities. Knowledge becomes the most important subject, which could ensure the stability of both the public and social life. All sectors of the close cooperation brings new challenges and forms of education systems. Nowadays education is more oriented to person not only to knowledge giving culture. No imoratant became methods by which content has reached the target. Of course, the methods existed in the past, but their importance was not so significant because educational objectives stressed the importance of knowledge. Now focus on raising students' skills, the ability to think independently, to plan, combined with the knowledge gained by practice. It is therefore important to understand what the role of higher education accrue to the methods of what teacher's position and activities contribute to the implementation of education goals and what role mandatory for students. The work was supposed to highlight the teaching methods in higher education and educational practice, the diversity of their choice determinants. Literature analysis showed that there is no single universal, in all cases the proper approach to the learning process. Everyone must find their place in accordance with the purpose and situation. The experimental results showed that methods should be as diverse and not only to promote the absorption of knowledge, but also the raising of personal responsibility. Emphasis is placed on practical operational needs - the ability to apply theoretical knowledge in practical activities. The assessment of the results of the investigation noted that teachers have the priority of teaching methods to be used in the learning process, but it’s nice to notice that teachers in the past few academical year changed there teaching technique. The are some factors determining the choice of method: teacher motivation, student activity, student training needs analysis process, the number of students in this group an a material conditions in the institution. In the learning process is very important co-operation between teachers and students. As well as teachers personality and the ability to properly convey knowledge and to reveal their competence in there study field.